2.9

Den store Gatsby

Filmatesering av F Scott Fitzgeralds roman om en mystisk affärsman på 20-talet och hans tillställningar på Long Island med Nelson Riddles musik.

Originaltitel The Great Gatsby
Regissör Jack Clayton
Manus Francis Ford Coppola
Genre Romantik, Drama, 70-tal
Skådespelare Robert Redford, Lois Chiles, Howard Da Silva, Mia Farrow, Bruce Dern, Karen Black, Sam Waterston, Scott Wilson, Roberts Blossom

KimEkberg
2017-06-05
En dålig filmatisering skulle jag säga, fångar inte alls förlagans mystik eller dekadens
fridenpaden
2015-08-21
Seg, segare, Gatsby. Och nu är det dags att jämföra detta sega med Luhrman-versionen. Ser inte fram emot det. Redford var bra som vanligt men Waterston som jag vanligtvis gillar hade en jäkligt tråkig karaktär att spela.
Albion
2014-07-24
Långsam och knastertorr är ett par adjektiv som man direkt tänker på efter att ha sett denna. Visserligen är den också ganska sofistikerad och tidstrogen med fint skådespel från alla parter och det är egentligen ingen dålig film, men ack så dövande segt. Betyget stannar vid en stark 2;a.
Ehrmann
2014-07-13
Även om jag verkligen ogillar Luhrmanns version så gjorde DiCaprio en mycket mer minnesvärd tolkning av Gatsby än Redford. Mia Farrow är olidlig.
NoWireHangers
2014-03-24
Snygg och välspelad (inte minst av Farrow) men tempot är för ojämnt. 3-
Jorgandr
2014-01-19
Jag gillar filmen. Redford passar bra i rollen och även Sam Waterstone. Ett ganska långsamt berättartempo och flera scener som känns ålderdomligt berättade med störig voice over eller vaselineffekt på linsen, men annars tycker jag att filmen höll rakt igenom.
DrJW
2013-12-08
En sevärd version av boken, manuset till den här var skriven av Gudfadern-regissören Francis Ford Coppola, men föredrog hellre Baz Luhrmann/DiCaprio versionen bättre. Trots den nya versionens flaw så var den mer minnesvärd och färgstark. Wow, man vill verkligen bara be Mia Farrows karaktär gå och dö nära slutet!
WillyV
2013-09-23
Bleknar i jämförelse med DiCaprio/Luhrmanns version.
lekke
2013-06-04
Helt okej överföring av en ganska överskattad roman. Man verkligen avskyr i princip samtliga karaktärer. Varken Redford eller Farrow imponerar.
ryderup
2013-05-16
Vart finns kemin? Vart finns superduperkärleken?