2.9

Den store Ziegfeld

En biografi om Florenz Ziegfeld Jr, en man som satte upp ett flertal revyer men också hade många kärleksaffärer med de kvinnliga revyartisterna.

Originaltitel The Great Ziegfeld
Regissör Robert Z Leonard
Manus William Anthony McGuire
Genre Drama, Romantik, Biografi, 30-tal
Skådespelare William Powell, Myrna Loy, Luise Rainer, Frank Morgan, Virginia Bruce, Fanny Brice, Reginald Owen, Ray Bolger, Ernest Cossart

2018-11-20
Powell är en väldigt karismatisk och charmig skådespelare som alltid är en fröjd att se, så även här! Jag engagerar mig direkt och gillar verkligen det här. Men sen är händelseutvecklingen inte alls lika engagerande och det blir liksom aldrig berörande på något vis. Tempot dör ut helt och hållet och det finns inget som helst driv i berättandet. En mängd show-nummer som visserligen är fantastiska men också väldigt daterade och alldeles för långa bidrar också till att tempot i berättelsen dör. Och när en film är dryga 3 timmar så funkar det inte utan tempo eller känslor för mig. En stark tvåa blir det ändå, en tvåa som känns lite snål med tanke på att jag ändå tyckte om det här ganska mycket. Men musiken och så är inte bra nog heller för att det ska bära upp. Så kan inte sätta mer än en tvåa tyvärr.
Pi-R
2017-12-08
Powell är välkastad och charmig som få i titelrollen, och omstundom är filmen rätt behaglig, med frisk dialog och riktigt snygg dekor. Men... jösses i min lilla låda vad de evighetelånga shownumren sinkar storyn (må så vara att de ÄR riktigt snyggt filmade och koreograferade), och gör tyvärr filmen påtagligt mossig. När väl Myrna Loy träder in i handlingen får dock filmen en välbehövlig knuff i rätt riktning igen. 3 timmar är inte nödvändigtvis för långt, men i detta fallet är det så. Hade shownumren klippts ned (eller helt bort) hade sannolikt mitt betyg blivit högre.
2015-01-05
Trots den alltid charmige och underbare skådespelaren William Powell i huvudrollen så kändes denna film aningen avskräckande med en speltid på nästan 3 timmar. Att filmen tillhör musikalgenren och kanske skulle vara lite dammig hjälpte inte till. När jag nu sett filmen kan jag säga att ingen av ovanstående rädslor blev aktuella för även om jag inte älskade denna film så är den bra och sevärd för den tid den avspeglar. Skådespelerskan Luise Rainer lämna mest avtryck och vann en Oscarstatyett. 4-
Mikka
2011-11-17
Flera bra nummer, men bäst är ändå dialogen. Riktigt fyndiga kommentärer här och där. Myrna Loy är bra (som vanligt) men jag tyckte mest att Luise Rainer var jobbig. Filmen är dessutom alldeles för lång. 3-
Astrojacob
2009-10-09
Såg av nyfikenhet. Avskyr musikaler men denna mix av drama och biografi oemotståndligt charmig med bländande scenografi man sällan ser idag. Lång men god klassisk underhållning av den gamla skolan. Stabil Fyra från en som avskyr musicals... Old man river just keeps rolling along...
seriost
2005-04-23
tja, det är klart att den är välgjord och skådespelarna gör storartade insatser, men den var alldeles för lång.
goeran
2005-02-05
En mycket sevärd film med många dans- och musiknummer. Filmen - som fick Oscar för bästa film 1936 - följer ganska troget Ziegfelds liv. William Powell är mycket bra i huvudrollen som den store Ziegfeld. Luise Rainer - som spelar Ziegfelds första hustru Anna Held - är också mycket bra; hon fick välförtjänt en Oscar som årets bästa kvinnliga skådespelare. Värd att särskilt uppmärksamma är också Myrna Loy som Ziegfelds andra hustru Billie Burke.