2.5

Den svarta dahlian

En filmatisering av James Ellroys roman som utspelar sig i 1940-talets Los Angeles. Två poliser utreder mordet på Elizabeth Short. En av poliserna upptäcker snart att hans flickvän kände offret och polisavdelningen präglas av korruption och konspiration.

Originaltitel The Black Dahlia
Regissör Brian De Palma
Manus Josh Friedman
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Josh Hartnett, Scarlett Johansson, Aaron Eckhart, Hilary Swank, Mia Kirshner, Mike Starr, Gregg Henry, Patrick Fischler, John Kavanagh, Fiona Shaw, Kevin Dunn, Angus MacInnes, Rose McGowan, Victor McGuire, Jemima Rooper, Rachel Miner

Andreas_
2021-07-16
Hyfsad film av gamle regissören Brian De Palma som ofta blandar och ger i sina filmer, ena gången ett mästerverk, nästa gång mediokert flum, denna gång blev det lite mediokert flum tyvärr och det är synd när filmen är baserad på det riktiga morbida mordet på Elizabeth Short i 40 talets Los Angeles. Det var väldigt makabert och brutalt för sin tid och blev aldrig uppklarat heller, här i denna version av De Palma så blir det ett påhittat slut som man får tycka vad man vill om, en sak är säker iallafall, De Palma är duktig på att göra kriminal noir, det är fantastiskt snygga miljöer och fantastiskt foto och kulisserna är oerhört snygga men manuset spretar lite överallt och jag tror inte att mästerlige Ellroy skrev en sådan spretig historia utan detta är nog manusförfattarna som sjabblat bort en briljant bok, det är åtminstone vad jag tror för en riktigt bra och perfekt kriminal noir film är L.A Konfidentiellt som även den är skriven av Ellroy men som är så mycket bättre än denna, tanken är och idén är dock god, för mordet på Elizabeth Short är fascinerande och intressant men tyvärr lyckas inte De Palma riktigt göra mordet rättvisa utan spretar till en story till en hel drös med sidostickare för huvudpersonerna och det spretar så mycket att detta hade nog gjort sig bättre som tv-serie faktiskt, hursomhelst så duger detta om man är sugen på kriminal noir och skådisarna är bra, Josh Hartnett och Aaron Eckhardt är bra som dom två poliserna som utreder fallet, däremot Hilary Swank och Scarlett Johansson känns malplacerade här och gör inga roller att minnas direkt, men det kan bero på det spretiga manuset, den röda tråden filmen igenom tappas bort många gånger, hade gärna sett en ny film som bara tar till sig mordet och skippar alla sidospår och sidostorys. Betyget hamnar på en mycket svag 3:a för mig
MaxMackan
2017-01-22
Jag börjar knäcka koden i hur man ska se DePalmas filmer. Jag har inte förstått den medvetna komiken och skicklighet i att skapa stiliserad skräpfilm eller kioskvältarfilm. De Palma har aldtig försökt göra konstfilm, utan gömmer sitt hantverk under skräpytan. Det är tydligt i mycket av karaktärerna och skådespelet här. Men skickligheten lyser igenom i fotot och färgerna och hur medvetna vissa av de mer skrattretande valen är. Spännande och intressant film men kanske en twist för mycket.
RustyFilm
2016-12-09
Den svarta dahlian är en thriller med en mysig 40-tals stämning, mycket snyggt och ett utmärkt foto arbete. Men tyvärr, den tilltrasslade handlingen gör att det blir svårt att hänga med. Kanske är det här en film som måste ses två gånger för att man ska greppa handlingen eller också är det helt enkelt ett dåligt manus.
2016-08-06
Väldigt bra och spännande thriller med bra skådespelare. Till och med Scarlett Johansson gör bra ifrån sig.
emilstjernholm
2016-03-11
En del snygga scener men överlag ganska rörig och platt. Påminde lite om andra säsongen av True Detective.
2014-11-30
Absolut är detta välgjort och tidsandan och miljöerna fångar in mig i berättelsen men tyvärr är berättelsen rätt tråkig och som sagt är inte Josh Hartnett riktigt trovärdig. Att Scarlett Johansson här liknar en ung Marilyn Monroe och att Swank är bra är två av filmens få fördelar. Jag kan inte med gott samvete ge denna film godkänt.
johnaleks
2014-08-11
håller med föregående om att det känns som en serietidning, dock inte på något lyckat sätt, har inte läst boken men storyn är ju mysigt mörk och grym med sedvanlig perversion som spåras upp genom samhällseliten, problemet är förstås att alla förutsättningar bara slarvas bort genom att man fegt förlitar sig på en god förlaga och dyr produktion, De Palma filmatiserar utan att egentligen regissera med ett ansträngt teatraliskt resultat vilket inte direkt gynnar omtittar, för 8 år sedan räckte allt det mörka till en betygs4:a, idag har jag betydligt mer noirfilm att jämföra med och den här känns mest onödig, jag kommer inte att se den igen

2014-05-08
Bra skådespelarprestationer, filmade utifrån samma stil som Sin City, gör att storyn blir snabb med rappa kommentarer. Dock saknas en tydlig röd tråd, då den i vissa avseenden kan ses som väldigt rörig.
Tatty
2014-01-24
Riktig bra film med bra skådespelare. Gillar Josh Hartnett, Scarlett Johansson och Hilary Swank och de gör rollerna bra.
staten
2013-04-05
Romanens historia ganska taffligt komprimerad. Stilsäker men rörig och knapphändigt berättad. Finess i detaljerna kan inte täcka de gigantiska fläckarna.