2.5

Den svarta dahlian

En filmatisering av James Ellroys roman som utspelar sig i 1940-talets Los Angeles. Två poliser utreder mordet på Elizabeth Short. En av poliserna upptäcker snart att hans flickvän kände offret och polisavdelningen präglas av korruption och konspiration.

Originaltitel The Black Dahlia
Regissör Brian De Palma
Manus Josh Friedman
Genre Drama, Thriller, Mysterium, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Josh Hartnett, Scarlett Johansson, Aaron Eckhart, Hilary Swank, Mia Kirshner, Mike Starr, Gregg Henry, Patrick Fischler, John Kavanagh, Fiona Shaw, Kevin Dunn, Angus MacInnes, Rose McGowan, Victor McGuire, Jemima Rooper, Rachel Miner

2017-10-23
MaxMackan
2017-01-22
Jag börjar knäcka koden i hur man ska se DePalmas filmer. Jag har inte förstått den medvetna komiken och skicklighet i att skapa stiliserad skräpfilm eller kioskvältarfilm. De Palma har aldtig försökt göra konstfilm, utan gömmer sitt hantverk under skräpytan. Det är tydligt i mycket av karaktärerna och skådespelet här. Men skickligheten lyser igenom i fotot och färgerna och hur medvetna vissa av de mer skrattretande valen är. Spännande och intressant film men kanske en twist för mycket.
RustyFilm
2016-12-09
Den svarta dahlian är en thriller med en mysig 40-tals stämning, mycket snyggt och ett utmärkt foto arbete. Men tyvärr, den tilltrasslade handlingen gör att det blir svårt att hänga med. Kanske är det här en film som måste ses två gånger för att man ska greppa handlingen eller också är det helt enkelt ett dåligt manus.
2016-08-06
Väldigt bra och spännande thriller med bra skådespelare. Till och med Scarlett Johansson gör bra ifrån sig.
Solidus
2016-04-01
Brian De Palma är en av Hollywoods ojämnaste regissörer och han blandar mellan högt och lågt. Tyvärr är detta lågt, med vissa ljuspunkter. Det visuella med miljö, tidskänslan m.m. är helt klart filmens stora styrka, men resten lämnar mycket kvar att önska. Jag är förvånad över hur en film med en obehaglig och mystisk mordgåta blev så ointressant och rörig i De Palmas händer. "Den svarta dahlian" är vacker att titta på, men endast snygg estetik räcker inte för att göra en film bra. Jag är besviken.
emilstjernholm
2016-03-11
En del snygga scener men överlag ganska rörig och platt. Påminde lite om andra säsongen av True Detective.
2014-11-30
Absolut är detta välgjort och tidsandan och miljöerna fångar in mig i berättelsen men tyvärr är berättelsen rätt tråkig och som sagt är inte Josh Hartnett riktigt trovärdig. Att Scarlett Johansson här liknar en ung Marilyn Monroe och att Swank är bra är två av filmens få fördelar. Jag kan inte med gott samvete ge denna film godkänt.
johnaleks
2014-08-11
håller med föregående om att det känns som en serietidning, dock inte på något lyckat sätt, har inte läst boken men storyn är ju mysigt mörk och grym med sedvanlig perversion som spåras upp genom samhällseliten, problemet är förstås att alla förutsättningar bara slarvas bort genom att man fegt förlitar sig på en god förlaga och dyr produktion, De Palma filmatiserar utan att egentligen regissera med ett ansträngt teatraliskt resultat vilket inte direkt gynnar omtittar, för 8 år sedan räckte allt det mörka till en betygs4:a, idag har jag betydligt mer noirfilm att jämföra med och den här känns mest onödig, jag kommer inte att se den igen
metalguy
2014-05-08
Bra skådespelarprestationer, filmade utifrån samma stil som Sin City, gör att storyn blir snabb med rappa kommentarer. Dock saknas en tydlig röd tråd, då den i vissa avseenden kan ses som väldigt rörig.
Tatty
2014-01-24
Riktig bra film med bra skådespelare. Gillar Josh Hartnett, Scarlett Johansson och Hilary Swank och de gör rollerna bra.