2.5

Den svarta dahlian

En filmatisering av James Ellroys roman som utspelar sig i 1940-talets Los Angeles. Två poliser utreder mordet på Elizabeth Short. En av poliserna upptäcker snart att hans flickvän kände offret och polisavdelningen präglas av korruption och konspiration.

Originaltitel The Black Dahlia
Regissör Brian De Palma
Manus Josh Friedman
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Josh Hartnett, Scarlett Johansson, Aaron Eckhart, Hilary Swank, Mia Kirshner, Mike Starr, Gregg Henry, Patrick Fischler, John Kavanagh, Fiona Shaw, Kevin Dunn, Angus MacInnes, Rose McGowan, Victor McGuire, Jemima Rooper, Rachel Miner

staten
2013-04-05
Romanens historia ganska taffligt komprimerad. Stilsäker men rörig och knapphändigt berättad. Finess i detaljerna kan inte täcka de gigantiska fläckarna.
Tuohte
2013-03-20
Inte alls vad jag väntat mig, kunde ha varit bra, men de rörde till det för mycket och lade fokus på saker som sedan inte upprepades.
Malfunction
2012-12-30
Zsigmonds foto, Ferrettis scenografi och de Palmas stilsäkerhet lyckas för det mesta överskugga stora brister i dramaturgi och dramatik men i slutändan faller allt i bitar som något som stått på spisen för länge.
mathiaskrusell
2012-10-07
väldigt tunn men med stil. genomgående svagt skådespeleri
Starkbröl
2012-09-04
Stil utan finess och för komplicerad för sitt eget bästa -- speciellt när upplösningen är både dum och banal. Eckhart och Kirshner är bra, Johansson medioker, men Hartnett är fabulöst felcastad.
2012-08-16
Snygg som attan och med fin noirkänsla. Men detta hjälper föga då den både är tråkig och framför allt rörig. Namn och händelser radas upp och det enda jag försöker hitta kopplingar till är mordfallet den faktiskt ska handla om. Slutet var säkert oväntat, jag vet inte då jag ledsnat långt tidigare. De Palma´s ovanliga stil flackar förbi ibland och höjer ett snäpp, men detta var nog ändå set sämsta jag sett av honom.
Gigi1943
2012-08-01
Jag somnade till och från, handlade den verkligen om ett mordfall, det har jag redan glömt fast jag såg den i går, eller var det dagen innan ... men jag gillar Scarlett.
ryderup
2012-07-20
Det är inte det att historien är för obegriplig för mig att förstå... utan det handlar snarare om filmens misslyckande med att hålla kvar mitt intresse för något så tacksamt som en mordutredning... Samtidigt är det nog en film jag skulle uppskatta mer om jag tog mig ork att se den en gång till. Det var ju ändå en vacker film och kul att se prettyboy-Hartnett spela skiten utan övriga ensemblen.
Dysantia
2012-06-23
Odrägligt snygg, men väldigt tunn. Och min 1000:e betygsättning.
Fäktaren
2012-05-07
30 min kortare så hade man kommit förbi problemet med att den är långsam och betyget hade lätt kunnat åka upp ett snäpp.