2.8

Den svarta madonnan

Den kriminella Kurt börjar komma upp i åren och skall bara göra en sista stöt innan han drar sig tillbaka. Han samlar ihop ligan och stjäler en dyrbar ikon åt en rysk samlare med smak för bryska metoder. Polisen kommer honom dock snabbt på spåren, så Kurt skickar ikonen till sin dotter som han inte har sett på länge. Det tycker varken ryssarna, ligan eller polisen vidare bra om och plötsligt är det upp till Maria att reda ut alla trådar innan någon far allvarligt illa.

Originaltitel Den sorte Madonna
Alternativ titel The Black Madonna
Regissör Lasse Spang Olsen
Manus Lasse Spang Olsen, Nikolaj Peyk
Genre Komedi, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Anders W Berthelsen, Morten Grunwald, Mia Lyhne, Nicolas Bro, Krzysztof Kiersznowski, Birthe Neumann, Tuva Novotny, Andrzej Szopa, Ole Thestrup, Miroslaw Zbrojewicz, Michael Asmussen, Jens Jørn Spottag

Albion
2016-11-17
Full fart och fläkt i denna lättsamma actionkomedi men som tyvärr aldrig lämnar tramsdiket. Jag har alltid gillat Tuva men börjar tycka att hon spelar med samma uttryck varje gång. Men det är ändå hon som bär detta spektakel. Betyget blir en 2;a
Krusty
2015-12-16
Den började bra men blev lite för tramsig efterhand.
Goham
2012-09-16
Härlig Tuva i upplyftande "strul"-film
nathaliew
2010-03-31
Mycket bättre vad jag trodde den skulle vara, riktig charmig vid flera tillfällen. Sen håller jag med Gordyal, Birthe Neumann är kanon!
a_star
2009-05-29
Svinbra om man tar den med en nypa salt.
2008-09-23
En riktigt stor besvikelse. Lasse Spang Olsen gör en tokrolig kriminalkomedi proppad med löjliga jakter och fåniga repliker, fjärran I Kina och Gamla män. Men ibland blir det lite kul, och Birthe Neuman är kanon – därav ingen etta i betyg. (4+/15)
zandro
2008-02-25
En riktigt rolig film med en fantastisk Tuva Novotny i huvudrollen. En stark trea.
Bonebreaker
2007-10-13
En svag fyra får den, men ändå en fyra.
WinDrop
2007-09-30
En klassisk Spang Olsen. Tuva är så jäkla grym på danska i den här filmen, är hon halvdansk eller? Jag har alltid ogillat henne skarpt, men här är hon både skitsnygg och en bra skådis. ;)