3.2

Den tionde mannen

I en fängelsecell under den tyska ockupationen av Frankrike låter man lotten avgöra vem av ett antal fångar som ska avrättas. När lotten faller på Chavel köper han sig fri genom att erbjuda en av sina medfångar en stor summa pengar vilken ska tillkomma dennes efterlämnade. När Chavel återvände hem efter kriget bor fångens syster i Chavels hus och rädd att avslöja sig tar han tjänst som vaktmästare hos henne. Men hur länge kan han undanhålla sanningen?

Originaltitel The Tenth Man
Regissör Jack Gold
Manus Lee Langley
Genre Drama, Krig, 80-tal
Skådespelare Kristin Scott Thomas, Anthony Hopkins, Derek Jacobi, Cyril Cusack, Brenda Bruce, Timothy Watson, Paul Rogers, Peter Jonfield

idaho1981
2016-05-02
Jag tyckte inte om början, Hopkins spelade över lite väl mycket och man störde sig lite på karaktären, sen blev det bättre och bättre och välspelat. Fint samspel mellan Hopkins och Scott Thomas.
Djason
2015-12-24
En aning seg film men också välspelad med många bra skådisar.
ray
2003-02-18
mycket bra och spännande film av regissören av "Flykten från Sobibor" bra skådespelare,
Pembleton
2002-12-14
Jag tycker att den var lite seg ... bra skådespel inte bara av Hopkins utan också av favoriten Derek Jacobi, och idén är ju onekligen intressant, men filmen lyfter liksom aldrig.