3.4

Den tredje generationen

Ett gäng övre medelklassrevolutionärer bestämmer sig för att ta till vapen för att störta kapitalismen och upptäcker till sin förskräckelse att livet som väpnad revolutionär inte är så lätt.

Originaltitel Die dritte Generation
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder
Genre Komedi, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Udo Kier, Hanna Schygulla, Eddie Constantine, Volker Spengler, Margit Carstensen, Harry Baer, Hark Bohm, Bulle Ogier

JimCarrey
2013-04-20
Skarpt om allt i fet actioninramning.
WaldoTrumbull
2012-12-17
Snygg och bitvis underhållande, men aningen för absurd och osammanhängande för att hålla hela vägen. Många bra skådespelarinsatser och ett mångbottnat manus men det hela blir lite för pretentiöst utan annan anledning än att vara just det.
Slowdive2
2012-09-20
Föga förstod jag.
Fredzon_M
2012-01-25
Usch. FIlmen börjar finfint men den är mestadels outhärdlig. Efter en stund med de ständiga multipla ljudspåren vill jag bara banka på huvudet och skrika likt en autistisk Chewbacka. Emellanåt kan jag dock njuta av vissa poänger och dialoger vilket räddar filmen från en etta. Det blir alldeles för mycket teaterkollektiv som vill vara avantgarde för att jag ska palla med eller bry mig.
IngeNaning
2011-10-21
Ska man tvunget ha tyska som sitt nationsspråk kan man väl åtminstone stänga av TVn medan man spelar in film? Så mycket bakgrundsljud, hela tiden! >_< Jag får nog se den åtminstone en gång till innan jag har underlag nog att sätta betyg.
Grillo
2010-10-30
Förstår inte riktigt storheten, men det kanske är jag som är dum. Tyckte mest det var en massa slumpmässiga händelser och figurerna agerade på ett sätt vid ett tillfälle för att agera på ett helt annat vid ett annat tillfälle...
winstons.
2010-08-24
Mest en massa saker som händer tycker jag. Vissa scener drar upp betyget (t.ex. polisens genomletning av lägenheten) och slutet är ju gött. Fint budskap :) Vem/vad tjänar mest på terrorn - människorna/revolten eller säkerhetsföretagen/kapitalismen?
Läskientekopp
2010-03-14
Min 3000:e betygsättning, filmens namn hade inte kunnat vara mer passande. Tyvärr var min förväntningar på filmen lite väl höga, bitvis en rätt långdragen historia som gärna hade kunnat kortas ner en halvtimme. Svag 4:a.
KimEkberg
2009-04-22
Dritte, dritte, dritte! Jag tror nog att han kunde hitta statister om han ville, men det ville han inte.
AudreyHorne
2009-04-22
det får bli en femma efter ännu en omtitt