3.9

Den tredje mannen

Kioskromanförfattaren Holly Martins anländer till efterkrigstidens Wien för att hälsa på sin gamle vän Harry Lime men möts av beskedet att denne omkommit i en mystisk bilolycka. Han fångas upp i en väv av kärlek, svek, olagligheter och mord och finner sig snart jaga sin barndomsväns spöke genom Wiens trånga gränder och mörka kloaksystem på jakt efter sanningen.

Originaltitel The Third Man
Regissör Carol Reed
Manus Graham Greene (I), Carol Reed, Orson Welles, Alexander Korda
Genre Mysterium, Romantik, Thriller, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard, Bernard Lee, Paul Hörbiger, Ernst Deutsch, Siegfried Breuer, Erich Ponto, Wilfrid Hyde-White, Hedwig Bleibtreu

Skapad 2019-10-10 av Matewan
Efter Andra Världskriget pågick fortfarande kampen om herraväldet över Europa. Tyskland delades upp i amerikanska, franska, brittiska och sovjetiska ockupationszoner och där stod den stora kampen...   Läs mer »

zeke_karlsson
2018-10-02
Den var fantastiskt bra!
Pi-R
2018-03-14
Det finns egentligen bara saker att älska i denna film. Foto, ljussättning, musik, miljöer, tighta repliker, den perfekta kryddningen med komiska inlsag, en Orson Welles som stortrivs och glimrar i varje scen... mer FILM än såhär blir det knappast, och den lyckas med konstycket att vara precis allt det en film noir "ska" vara, och ändå kännas fullkomligt fri från klyschor. jag har den visserligen inte på min absoluta all-time-high-lista över favoritfilmer (främst, tror jag, för att jag inte går ingång helt på Holly som huvudfigur) men jag har fullkomlig respekt för dem som har det
2017-10-23
TimBuckley
2017-01-18
(rek 4a) Överlag en genomgående bra och trevlig film att erfara. Men en film blir ju inte bättre bara för att den är gammal. Musiken tror jag för övrigt Woody Allen måste ha inspirerats av. 3a.
RustyFilm
2016-12-05
”Den tredje mannen” är i stort sett alltid med när kritiker plockar ihop listor över historiens bästa filmer. Och jag kan bara hålla med det här är mycket bra, allt från cittrans klinkande strängar under de rullande förtexterna till Annas allé promenad i slutscenen. Ett snyggt foto jobb, betänk att detta är producerat för snart 65 år sen. Solklart är det här en av våra stora klassiker
the-godfather
2016-03-08
En film som jag hade hoppats mer på efter allt bra man har hört om den, dock är filmens lägstanivå ganska hög, så den får en fyra i betyg men hade dock hoppats på att det var en film som var värd en femma. Snygg filmad och den blir aldrig tråkig men den känns som mot slutet som ``jaha, var det allt?´´
norenorama
2015-12-12
Neee, inte kul, gillade inte karaktärerna, då blir det segt med denna sortens filmer. Dock kul att veta vart den klassiska låten kommer ifrån även om jag då fånigt nog inte gillade den i denna filmen.
andmoreagain
2015-01-04
En förbannat bra film detta. Det fullkomligen osar kreativitet ifrån alla hörn och vinklar och man vill ta sig en whiskey varje gång någon karaktär gör det! Bildspråket lysande, spännande story och gedigna repliker och prestationer ifrån skådespelarna. Filmen har ett schvung som jag fan i mig inte har märkt i någon annan 40-talsfilm och det tycker jag den ska ha beröm för.
2014-11-12
Detta är absolut den snyggaste svart-vita film jag har sett, vilket otroligt foto, klippning, användning av skuggor och ljus. Denna film har alla möjligheter att bli en 10:a för mig genom återkommande tittningar. I nuläget är det dock en bra film. 3+
Gfalk
2014-08-26
Har redan kommenterat denna film under mitt förra alias Dashiell Hammet, men tyvärr blev det fel med stavningen och när jag väl fick hjälp med detta från en vänlig moderator på sajten, så hade jag tyvärr redan hunnit byta nick. Men som sagt: en underbar film!!