3.9

Den tredje mannen

Kioskromanförfattaren Holly Martins anländer till efterkrigstidens Wien för att hälsa på sin gamle vän Harry Lime men möts av beskedet att denne omkommit i en mystisk bilolycka. Han fångas upp i en väv av kärlek, svek, olagligheter och mord och finner sig snart jaga sin barndomsväns spöke genom Wiens trånga gränder och mörka kloaksystem på jakt efter sanningen.

Originaltitel The Third Man
Regissör Carol Reed
Manus Graham Greene (I), Carol Reed, Orson Welles, Alexander Korda
Genre Mysterium, Romantik, Thriller, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard, Bernard Lee, Paul Hörbiger, Ernst Deutsch, Siegfried Breuer, Erich Ponto, Wilfrid Hyde-White, Hedwig Bleibtreu

Skapad 2019-12-05 av Matewan
Efter Andra Världskriget pågick fortfarande kampen om herraväldet över Europa. Tyskland delades upp i amerikanska, franska, brittiska och sovjetiska ockupationszoner och där stod den stora kampen...   Läs mer »

hsimpson
2020-05-05
Omtitt något decennium senare, och det känns skönt att jag kan lita på betygen som mitt tjugoåriga jag har satt. Trean kvarstår, och är faktiskt relativt svag. Det är för långdraget, och musiken funkar inte alls för mig. Fotot är snyggt, men de "tiltade" vinklarna används in absurdum. Och Greene får ursäkta, men historien är i ärlighetens namn ganska tråkig.
2020-02-15
Slutet kunde ha varit lite bättre men annars så är den här filmen hur bra som helst!
Raimo_1985
2019-11-21
Riktigt bra och mörkt, men också mycket som en komedi. "Nattsvart thriller" tycker jag knappast att det är, åtminstone inte förrän Orson Welles kommer in. Lite lång, filmen känns längre än vad den är. Drar ner betyget till en svag fyra. I övrigt har den åldrats väl. Fungerar mycket bra idag och känns inte mossig.
zeke_karlsson
2018-10-02
Den var fantastiskt bra!
Pi-R
2018-03-14
Det finns egentligen bara saker att älska i denna film. Foto, ljussättning, musik, miljöer, tighta repliker, den perfekta kryddningen med komiska inlsag, en Orson Welles som stortrivs och glimrar i varje scen... mer FILM än såhär blir det knappast, och den lyckas med konstycket att vara precis allt det en film noir "ska" vara, och ändå kännas fullkomligt fri från klyschor. jag har den visserligen inte på min absoluta all-time-high-lista över favoritfilmer (främst, tror jag, för att jag inte går ingång helt på Holly som huvudfigur) men jag har fullkomlig respekt för dem som har det
TimBuckley
2017-01-18
(rek 4a) Överlag en genomgående bra och trevlig film att erfara. Men en film blir ju inte bättre bara för att den är gammal. Musiken tror jag för övrigt Woody Allen måste ha inspirerats av. 3a.
RustyFilm
2016-12-05
”Den tredje mannen” är i stort sett alltid med när kritiker plockar ihop listor över historiens bästa filmer. Och jag kan bara hålla med det här är mycket bra, allt från cittrans klinkande strängar under de rullande förtexterna till Annas allé promenad i slutscenen. Ett snyggt foto jobb, betänk att detta är producerat för snart 65 år sen. Solklart är det här en av våra stora klassiker
the-godfather
2016-03-08
En film som jag hade hoppats mer på efter allt bra man har hört om den, dock är filmens lägstanivå ganska hög, så den får en fyra i betyg men hade dock hoppats på att det var en film som var värd en femma. Snygg filmad och den blir aldrig tråkig men den känns som mot slutet som ``jaha, var det allt?´´
norenorama
2015-12-12
Neee, inte kul, gillade inte karaktärerna, då blir det segt med denna sortens filmer. Dock kul att veta vart den klassiska låten kommer ifrån även om jag då fånigt nog inte gillade den i denna filmen.
andmoreagain
2015-01-04
En förbannat bra film detta. Det fullkomligen osar kreativitet ifrån alla hörn och vinklar och man vill ta sig en whiskey varje gång någon karaktär gör det! Bildspråket lysande, spännande story och gedigna repliker och prestationer ifrån skådespelarna. Filmen har ett schvung som jag fan i mig inte har märkt i någon annan 40-talsfilm och det tycker jag den ska ha beröm för.