3.3

Den tunna röda linjen

Andra världskriget. Ett amerikanskt kompani kämpar vid Guadalcanal, för att hindra japanernas intrång i Stilla Havet. Krigets blodiga helvete formar dem till en väl sammansvetsad grupp. Men plötsligt ändras allt - nu gäller kampen bara att överleva.

Originaltitel The Thin Red Line
Regissör Terrence Malick
Manus Terrence Malick
Genre Action, Drama, Krig, 90-tal
Skådespelare George Clooney, John Cusack, John Travolta, Woody Harrelson, Jared Leto, Nick Nolte, John C Reilly, Sean Penn, Tim Blake Nelson, John Savage, Ben Chaplin, Adrien Brody, Elias Koteas, Nick Stahl, Miranda Otto, Jim Caviezel, Dash Mihok

Skapad 2019-11-09 av Spöket
The Thin Red Line är den vackraste film jag någonsin sett. Fotot, miljöerna, karaktärerna, allt. Med det i sinnet kan ni dyka in i Stilla Havets krigshärjade övärld under andra världskriget. A...   Läs mer »

Zok
2019-08-21
Krigsfilm är egentligen ingen genre som jag är något större fan av. Men detta måste vara bland det bästa inom genren enligt mig. Riktigt bra. Visst ser man Malick ligger bakom detta.
2018-03-03
En jobbig film att se, men en kanon film, så vackert filmat!!
2017-10-18
Magduz
2017-01-29
Denna och Rädda Menige Ryan = de enda krigsfilmerna du någonsin behöver se.
RustyFilm
2016-12-09
Otroligt vackert foto i en krigsfilm där naturen har huvudrollen. Ovanligt och intressant. Men med handlingen är det värre. Filmen har ett mycket rörigt filmmanus. Det är svårt att hänga med. Det saknas en röd tråd. Är det därför filmen heter som den gör? Utsvävningarna i naturscener och återblickar till hemmiljöer är originella och bra utförda. Som vanligt är de amerikanska karaktärerna positivt utmejslade medan de onda fienderna (i detta fall Japps) helt karaktärslösa. Detta känns utnött och banalt.
Dutch
2016-10-29
Fantastisk
MartinHellman
2016-10-26
Pretentiöst dravel i 3 timmar. Fy fan sån skit. "Jamen den har snyggt foto". Ja vem fan bryr sig. Ingen story, inget händer. Kan lika gärna stirra in i min vägg här hemma i 3 timmar. Den har också snyggt foto har jag bestämt.
missbaath
2016-03-21
Inte sett denna på massa år! Valde att se den i kväll. Hade givit den en 4a. Minns den som bra, hade fel som fan. Långtråkig, dravlig och 2 timmar senare har dem fortfarande inte intagit en kulle *snark*. 3 timmar är 1,5h för mycket! Törs säga att de flesta andra kända krigsfilmer är 100 ggr bättre än denna, tyvärr. Visseligen bra filmat, musiken är bra och skådespelarna är helt okej. Men det hjälper ändå inte om man tröttnat efter första timmen.
Oidipussy
2016-01-27
En självklar femma. Lång, Terrence Malickig, massa filosofibabbel och extrem-snyggt foto. Gillar man den grejen så finns det inget bättre än denna.
Hompen
2015-11-20
Långdragen. Och tycker att de filosofiska tankeorden gör filmen sämre. Filmen tar sig något mot slutet, men jag tycker ändå att det ges för lite för att vara en film på tre timmar. Musiken är okej, bitvis så att man fastnar för den, men inte ens Hans Zimmer kan förvandla dessa tre timmar till något större än det är, en krigsfilm som vill mer än den kan leverera. Filmen är för pretantiös.