3.6

Den tyste hämnaren

Silence är Westerns hårdaste revolverman, stum sedan barndomen efter att ha blivit svårt skuren i halsen. Han får i uppdrag att jaga rätt på ett hänsynslöst gäng prisjägare anförda av Loco.

Originaltitel Il grande silenzio
Alternativ titel The Big Silence, The Great Silence
Regissör Sergio Corbucci
Manus Bruno Corbucci, Vittoriano Petrilli, Sergio Corbucci, Mario Amendola
Genre Drama, Western, 60-tal
Skådespelare Jean-Louis Trintignant, Vonetta McGee, Frank Wolff, Klaus Kinski, Luigi Pistilli, Mario Brega, Marisa Merlini, Spartaco Conversi, Bruno Corazzari

stgurgel
2018-08-29
En fin western med intressanta resonemang kring lag, makt och laglöshet. Synd att Kinski själv inte dubbat sitt tal vare sig på italienska eller engelska, men den engelska dialogen funkar ändå bra
Solidus
2016-12-18
Skitig western med ett slut som fick mig att sätta chipsen i halsen. Bra skrivna karaktärer som spelar ypperligt av både Kinski och Jean-Louis Trintignant och jag gillar vyerna av snöklädda berg. Kall och hård western som rekommenderas!
SID6581
2016-08-24
gritty och snöig, men manuset är väldigt tunt och karaktärerna likaså. En del inslag känns som dassiga rester från Django. En svag trea, mycket tack vare slutet som också är lite krystat när allt kommer omkring.
martineden
2016-06-05
[rek. 4] Inledningsvis stör jag mig ganska mycket på att allt ljud spelats in i postproduktionen, vilket skapar en distans mellan bilder och ljud. Och visst, detta är en mindre brist. Detta är en originell western som jag tycker har genialitet i varje bildruta! Visst, den har inte de episka kvaliteter som Leones bästa westernfilmer har, men fokuserar istället på helt andra element som ger den en unik och säregen kvalitet. Regin är lysande, skådespelet, särskilt de fyra protagonisterna, är underbart. Visst, dialogen blir lite larvig ibland, men detta stör inte så mycket. Morricones musik är ytterligare ett mästerverk i filmmusikens historia och jag undrar om inte han mer än någon annan präglat den moderna uppfattningen av genren. Klippningen är perfekt i gestaltningen av våld etc. Mycket bra!!! 4+/5-
BrutusBeefcake
2016-03-01
Klaus Kinski är fantastisk som ond skurk och Trintignant är inte mycket s sämre. En rå och cool västern i härlig snömiljö. Denna har allt man kan önska sig av en spagge! (12/15)
gurra-91
2015-12-19
Har aldrig sett en western film som slutar så olyckligt

2015-06-14
Åh, den här är så bra!

2015-01-14
Något så ovanligt som en western i snömiljö, underbar film f.ö., stör mig inte alls på dubbningen.
dudson
2014-11-17
Helt fantastiskt bra! Allt från val av skådespelare till musik. sen att Corbucci valde att den skulle utspelas i snölandskap gör bara filmen ännu mera läcker & inbjudande.
DiMMUBoRGiR
2014-09-08
Alltså att gilla det här bygger ju mycket på sarkasm - det blir "bra" för att det är kasst. Samtidigt - det är också "bra" för att det är okonventionellt och däri ligger kanske den stora behållningen. Nåja... behållningen räcker kanske. Charmigt, men också otroligt töntigt.