Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka
BETYG
3.6
av 5

Den tyste hämnaren


Silence är Westerns hårdaste revolverman, stum sedan barndomen efter att ha blivit svårt skuren i halsen. Han får i uppdrag att jaga rätt på ett hänsynslöst gäng prisjägare anförda av Loco.


Originaltitel Il grande silenzio
Alternativ titel The Big Silence, The Great Silence
Regissör Sergio Corbucci
Manus Bruno Corbucci, Vittoriano Petrilli, Sergio Corbucci, Mario Amendola
Genre Drama, Western, 60-tal
Skådespelare Jean-Louis Trintignant, Vonetta McGee, Frank Wolff, Klaus Kinski, Luigi Pistilli, Mario Brega, Marisa Merlini, Spartaco Conversi, Bruno Corazzari
Betygsätt Logga in eller bli medlem för att rösta
Betygsantal 579
Filmnummer 12307

Recensioner

Filmen har inga recensioner ännu.

Kommentarer


Noseman2005
2024-07-11
Det är egentligen inte min genre, vilket märks då jag får en svacka mot mitten där jag tappar en del fokus/intresse. Men det visade sig värt att hålla ut, eftersom slutet slår hårt. 7/10
Ful_fisk
2023-11-06
Förmodligen den svartaste och blodigaste västernfilm jag någonsin sett. Miljöerna är makalöst hänförande med det konstanta snöandet, Trintignant bär upp sin tystnad med stor närvaro i blick, och Kinski... är en fantastiskt avskyvärd liten råtta! Och så Morricones mäktiga musik på det. Det är väl förbannat trist det här med Italiens loja förhållande till dubbning och ljud överlag. Inget synkar, och ljudet är allmänt kasst och inomhusburkigt. Det skänker en rejäl b-känsla till de mäktiga bilderna, vilket verkligen ligger filmen i fatet i de blodigare scenerna, eftersom man vill se dessa sekvenser gjorda med värdighet. Men det positiva väger över med råge, och att efter denna närmast traumatiserande dystra historia kröna helheten med detta djärva slut... det går inte heller att glömma! Och Kinski... vilken stjärna han var.
djonipony
2023-01-10
Ser tyvärr, pga nya Filmtipset, inte när mitt originalbetyg (1 av 5) sattes men bör vara 15-20 år sedan. Såg om ifjol och tyckte den var bättre. Nu ännu bättre. Höjer till 3.5. Fantastiskt ledmotiv av Morricone och miljön (1800-tal + vinter + isolerad plats) är underbar. Ryckigt zoom-foto varvas med fina vyer. Härligt tyst Trintignant (vila i frid) och lika härlig skurkroll för Kinski innan han börjat samarbeta med Herzog. Undrar om prickskjutningsscenen mellan Silent och den andra liraren inspirerats av den i Gode Onde Fule när han skjuter av den platta träfiguren.
Ghostface
2022-12-13
Historien fyller det mesta från spagettins regelbok men med en mörkare ton och ett slut som en käftsmäll som jag ännu inte hämtat mig från. Filmen har bra karaktärer och utseenden som är nästan lika viktigt i genren. De torra och gula ökenlandskapen har byts ut mot berg och snö vilket är en fräsch uppdatering som funkar. Tarantino har sneglat lite väl uppenbart på denna inför "Hateful Eight".
Sheepy
2022-01-19
Snygg och rå film med ett vackert soundtrack. Dessutom ett modigt och minnesvärt slut. Ett tips är att kolla upp det alternativa slutet på youtube om ni vill få er ett gott skratt.
hsimpson
2021-12-01
Bra soundtrack, bra Trintignant, och Kinski är Kinski. Men så är det den här förbenade dubbningen, en ologisk story och ett ganska taffligt skådespeleri som drar ned. Inte helt oävet, men knappast särskilt bra heller.
BjörnBandhund
2021-10-02
Eftersom jag är förtjust i spaghettiwesterns (eller i alla fall de bättre) så vill jag verkligen gilla den här filmen, men nu har den fått två chanser och jag kan tyvärr inte instämma i att detta skulle vara någon form av mästerverk. Slutet var ju mest ett inversion av hur westerns brukar sluta, varken tillfredställande eller särskilt intressant. Jag kanske hade berörts mer om jag faktiskt brytt mig om karaktärerna, men Che Guevara-allegorin (som detta visst ska föreställa) är så störande att den kommer i vägen för all form av djupare karaktärsutveckling. Jaja, alla banditer är snälla fast de är efterlysta för mord. Prisjägarna är jättejättedumma. Jag fattar. Som om inte det vore nog finns det flera logiska luckor i handlingen bara för att det politiska budskapet ska gå fram. Varför tror t.ex skurken att han arbetar "helt enligt lagen" när han just suttit häktad för mordförsök? Men stundtals är det ändå riktigt välgjort, Morricone levererar som vanligt (dock inte bland hans bästa alster) och snömiljöerna är underbart filmade. Några skjutscener är ju dessutom riktigt fränt gjorda. Men när jag tänker på att denna film av alla i genren är den som mainstream-publiken börjar upptäcka blir jag faktiskt lite småsur. Big Gundown, Hämndens timme eller för den delen Corbuccis egen Companeros förtjänar den äran så mycket mer. Det folk tycks gå igång på med denna är att den (och särskilt slutet då) är så "nyskapande". Men jag säger som Kapten Stofil-författaren Joakim Lindengren; allt är inte bra för att det är nytt. Jag ger en tveksam trea bara för miljöerna och för att jag gillar genren.
Barneyk
2021-09-20
Jag fick ingen feeling för vare sig huvudpersonen eller premissen, att hjälten bara skjuter i självförsvar, och hur hela konflikten hanteras och ser ut. Mycket av filmen känns bara seg och krystad. Skådespeleri, dialog och actionsekvenser känns rätt B även jämfört med andra liknande filmer. Slutet blir ändå lite känslosamt och jag gillar en del detaljer. Men det räcker inte till mer än en slät tvåa.
RammaSten
2021-01-01
Väldigt originell, rå och fin western. Kinski som skurk är perfekt
karlmats
2020-12-21
En riktig rackarrökare, att leva på den här tiden var nog ganska tufft i sig och att dessutom göra det på vintern när snön ligger tjock på backen är nog att ta det till en helt ny nivå. Jag är inte så bevandrad i western-genren men de vintriga Utah-landskapen är inte något jag sett förut och Corbucci använder verkligen miljöerna i sitt filmskapande. Trintignant är en bra karaktär som glider runt i tystnad, men det är Kinski som är filmens stjärna. Som vanligt när han är med tenderar allt att kretsa kring honom, även när han inte är huvudperson. Hans katt och råtta-lek med Silence är en fröjd att följa och tempot är genomgående väl avvägt i filmen. Det här känns som en skitigare, ännu mer amoralisk film än vad jag sett tidigare i genren och det passar mig bra. Den halvtaskiga dubbningen stör jag mig inte alls på, jag tycker snarare att det hör till när det vankas spaghetti-western. Lägg till ett episkt soundtrack av Morricone och det här kan inte gärna bli annat än en stark 3a till slut.
Visa äldre kommentarer »