3.2

Den vassa eggen

Larry återvänder till Amerika efter att ha kämpat på Frankrikes slagfält, men vägrar att gifta in sig i den säkra överklassen. Istället ger han sig ut på en resa i världen för att finna mening och en egen identitet. Första filmatiseringen av Somerset Maughams roman med samma namn.

Originaltitel The Razor's Edge
Regissör Edmund Goulding
Manus Lamar Trotti
Genre Drama, Romantik, 40-tal
Skådespelare Tyrone Power, Gene Tierney, John Payne, Anne Baxter, Clifton Webb, Herbert Marshall, Lucile Watson, Frank Latimore, Elsa Lanchester

2015-01-06
Man får här möjlighet att psykologiskt komma karaktärerna nära vilket är fascinerande och som innebär att det finns möjlighet för riktigt fina prestationer från skådespelare. Det är också där som jag är som mest nöjd. Skådespelarna Tyrone Power, Gene Tierney, Anne Baxter, Clifton Webb, John Payne och Herbert Marshall gör alla fantastiska prestationer. Så även om jag nog skulle behöva se om filmen för att till fullo ta mig an historien så är karaktärerna och skådespelarna minensvärda. 3+
Gigi1943
2014-02-08
Clifton W lyser men Gene T är ju ganska blek (hon var en av mina idoler i ungdomen - min alltså) men varför envisas man att filma S.M:s urtråkiga böcker/manus/historier. Det var så segt så jag satt som på nålar för att undvika att stänga av efter första timmen, jag gick ut i köket en stund men fortsatte sen att titta och visst blev den lite bättre mot slutet, riktigt dramatiskt faktiskt, så den skall få en tvåa, hade jag stängt av efter första timmen (när alla bara gick och hälsade på varandra på en fest) så hade den stannat vid en etta.
goeran
2009-06-03
Väl spretig och kitschig story men bra skådespelare; särskilt då givetvis Gene Tierney och Clifton Webb.