2.5

Den vilda fighten

Philo Beddoe hankar sig fram som bilmekaniker – och på att slåss illegalt för pengar. Hans stora kärlek är orangutangen Clyde. Men så träffar han countrysångerskan Lynne och blir kär. Men ett illasinnat MC-gäng är ute efter Philo och Lynne visar sig inte vara riktigt den Philo tror.

Originaltitel Every Which Way But Loose
Regissör James Fargo
Manus Jeremy Joe Kronsberg
Genre Komedi, Action, Romantik, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Sondra Locke, Geoffrey Lewis, Beverly D'Angelo, Walter Barnes, George Chandler, Roy Jenson, James McEachin, Bill McKinney, William O'Connell, John Quade, Dan Vadis, Gregory Walcott, Hank Worden, Ruth Gordon, Joyce Jameson

2019-07-04
Skitdålig.
Clark
2018-05-18
Ultraradikal och avantgardistisk film med dagens standard, som handlar om att transcendera den egna sinnesvärlden, att slåss, att kämpa, att inte känna av rädsla, att vara manlig, att vara biologiskt definierad och inte vara rädd för döden — d.v.s alla de egenskaper som underkuvats i vårt moderna samhälle. Plus att det är Clint Eastwood & en apa.
deswhip
2016-07-24
Jag älskar Clintan men det här är inte hans finest moments... Orangutangen är iofs rätt skön.
dudson
2016-03-03
Stört skön crazy film som man bara älskar. Den har både värme och charm. Sen full av tokerier. Härligt när både Clyde och Clintan super och är ute på rövarstråk & skiter i allt. Plus härligt soundtrack åxå.
TobiasRydén
2015-08-29
Det här är egentligen bara Nu blåser vi snuten! med en organgutang. Men orangutangen är inte så bara. Som vi alla vet blir en film bättre med en primat i handlingen. Och det går inte att ogilla en film med en scen där dom ska bryta sig in på ett zoo i Albuquerque mitt i natten för att orangutangen ska få ligga. En svag trea dock.
Raimo_1985
2015-02-15
Förvånansvärt mycket bättre än godkänt som jag förväntade mig, haha. Men den är bra dum ändå orangutangen och alla ständiga slagsmål. Men den är riktigt rolig. Bikergänget är nog de fulaste jag sett på ett bra tag.
LTT86
2014-09-06
Den här filmen var längre än vad den behövde vara.
Mr_v
2014-08-26
Clintan. Knytnävsslagsmål. Taskig 70-talscountry. Ett mc-gäng i lustig peruker. En orangutang med alkoholproblem. Den som inte uppskattar den här filmen förstår inte livet. Ska man vara brutalt ärlig har väl varken humorn eller slagsmålskoreografin åldrats som ett fint vin, och tempot sackar lite då och då. Men det är fortfarande EXTREMT festligt att apan gillar att skita i polisbilar.
cruze
2013-06-15
Utan Clintan en svag tvåa, med Clintan en svag trea. Plus för orangutangen också. :)
mammene
2013-06-02
Det kändes nästan lite buskis över det här, och visst var det roligt emellanåt. Man kan säga att det roade för stunden utan bestående intryck. Clintan gör förvisso alltid avtryck, men jag kan väl inte säga att han var i högform här direkt, i högform var då istället apan som nog egentligen var filmens höldpunkt. Då är det tvärtom med Sondra Locke henne kan jag inte anklaga för att vara i högform, någonsin!