3.7

Den vilda flykten

Tiden är 1500-tal och platsen är Japan. Prinsessan Yukihime är tillsammans med generalen Rokurota Makabe på flykt undan fiender som vill åt det guld hon har med sig. Längs med flykten träffar de två stycken bönder som de lyckas övertala att hjälpa dem i utbyte mot rikliga belöningar om de kommer fram till sin destination i säkerhet.

Originaltitel Kakushi toride no san-akunin
Alternativ titel The Hidden Fortress
Regissör Akira Kurosawa
Manus Hideo Oguni, Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto
Genre Komedi, Action, Äventyr, 50-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Misa Uehara (I), Kamatari Fujiwara, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Susumu Fujita, Toshiko, Higuchi, Eiko Miyoshi, Kichijiro Ueda, Koji Mitsui, Tadao Nakamaru, Rinsaku Ogata, Shiten Ohashi, Ikio Sawamura

StureStenhög
2019-10-17
Efter att ha haft en trög start med Kurosawa, så börjar jag alltmer uppskatta honom, och jag blev förvånad över hur underhållande jag tyckte att det här var. Att western-filmen har influerat Kurosawa och att Kurosawa har influerat westernfilmen blir tydligt här, och jag gillar verkligen den känslan. Mifune är bra som den buttre hjälten, och de två clownerna blir inte så irriterande som de i teorin borde bli. Snygga historiska miljöer får vi också, och framför allt eldfestivalen är riktigt minnesvärd. Men här finns gott om strapatser som gör det till en medryckande resa
Strongbow
2017-01-31
Inte det djup som brukar känneteckna Kurosawas verk. Men ett hejdundrandes matinéäventyr som inte går av för hackor.
andybrando
2016-12-03
Strålande äventyrskomedi med en härlig, fullkomligt gravallvarlig rollprestation av Mifune. En av mina personliga favoriter.
BrutusBeefcake
2016-01-08
Lite besviken, förväntar mig så mycket mer av Kurosawa men jag har ändå en trevlig stund trots att filmen kanske är längre än vad den behövde vara och de två bönderna är lite för irriterande för många gånger. Men ett skönt och lättsamt äventyr som fungerar för stunden. (8/15)
2015-11-08
Riktigt bra, underhållande, rolig, spännande, snygg och sådär! Men det blir lite tröttsamt i längden.
KimEkberg
2015-09-21
schysst
Jämte
2015-04-06
Mer drag åt äventyr och action jämfört med tidigare Kurosawafilmer. Väldigt bra, bra skådespelare. Möjligen att den saknar en slag moralisk, etisk tema som kännetecknar de andra storslagna Kurosawafilmerna. Hursomhelst en väldigt stark fyra.
martineden
2015-01-01
*HÖJER FRÅN 4 TILL 5* Det må vara sant att detta "endast" är en äventyrsfilm och, visst, det är inte Kurosawas magnum opus, men den oerhörda kvalitet som genomsyrar denna produktion får andra filmer i samma genre att blekna! Det är rakt igenom lysande! Detta är förmodligen den bästa äventyrsfilm som någonsin gjorts. Manuset är fint fasat och lär oss att känna karaktärerna successivt som intrigen rullas ut. Mästerverk!!! Sug på den SOLIDUS!! ;-)
origC-J
2014-07-08
Enkel underhållningsfilm av Kurosawa som höjer sig tack vare några högkvalitativa set pieces, främst eldceremonin och generalernas duell. Svag fyra.
Dutch
2013-10-17
Giriga bonnajävlar, fantastisk film.