3.7

Den vilda planeten

Ett människobarn växer upp som husdjur hos de jättelika Draag, som har tämjt Om (som människoarten nu kallas) och jagar och dödar de få vilda exemplar som finns kvar. Barnet växer upp och lyckas tillägna sig en stor del av Draagernas kunskap och rymmer med ett pannband som förser honom med information. Han ansluter sig till en grupp vilda Om och försöker använda Draag-teknologin för att förbättra deras liv.

Originaltitel La planète sauvage
Alternativ titel The Fantastic Planet, The Savage Planet
Regissör René Laloux
Manus Roland Topor, René Laloux
Genre 70-tal, Animerad, Science Fiction
Filmnummer 20098

myslas
2019-10-27
En surrealistisk dröm, både märkligt och häftigt på en och samma gång med ett utmärkt soundtrack som förhöjer filmupplevelsen. Slutet kunde vara bättre men fram till dess finns inte mycket att klaga på.
Ful_fisk
2015-10-02
Till en början tyckte man väl att det var rätt coolt, men det blev ganska snabbt rätt tråkigt faktiskt. Tänker att jag borde gilla detta, men det var något som bara inte kändes rätt. Och när man börjar tänka på Battlefield earth mer än en gång under en filmupplevelse, då står inte allt rätt till. Men ifall du någonsin ställt dig frågan "Hur skulle en tecknad version av Battlefield earth gjord av skaparna till Yellow submarine med soundtrack av Hawkwind se ut?" så är den här filmen en välsignelse!
Hompen
2015-06-04
Bra sci-fi, snyggt tecknad och bra musik/ljudeffekter. Manuset är dock något svagt. Men jag gillar att en del lämnas över till fantasin. Men med ett något bättre manus hade det blivit full pott.
Salvation_Mind
2014-08-06
Riktigt härlig för fantasiknölarna, som sagt en unik upplevelse.
Hypostas
2014-02-14
En unik upplevelse.
morgoth
2014-02-03
Vad är knepigt? Ganska straight forward? Sedan är man ju ett svamphuvud också.
zonk
2013-01-24
Animeringen i den här filmen åker s.a.s. i den korta bussen, ja, det gör för den delen hela filmen (speciellt ljudeffekterna, gomorron), men det är icke desto mindre underhållande, bitvis just på grund av att det är så urbota fult.
JimCarrey
2012-12-13
Fantastique!
stgurgel
2012-12-06
Så vacker. Så bra musik. Så usel.
Vitus
2012-08-21
en tripp. eller en film med djupa och artistiska intentioner. eller båda!