Den vita shejken

Ivan och Wanda kommer till Rom för att fira sin smekmånad. Redan den första morgonen när Ivan tar sig en lur smyger Wanda ut för att hitta utgivarna till sin favoritkärlekstidning. Där träffar hon "den vita Shejken", hjälten i flera av historierna i tidningen.

Originaltitel Lo Sceicco bianco
Regissör Federico Fellini
Manus Michelangelo Antonioni, Tullio Pinelli, Federico Fellini, Ennio Flaiano
Genre Komedi, 50-tal
Skådespelare Alberto Sordi, Leopoldo Trieste, Giulietta Masina, Brunella Bovo

Sznax
2013-10-02
Trevlig och ibland riktigt rolig. Karaktärerna är superba men tyvärr så blir filmen i slutändan lite för svag. Manuset håller inte för en hel film och det blir lite för många extremt italienska sekvenser. Betyg 5.1
kakbakarn
2013-10-01
En genomtrevlig liten film. Smårolig ibland med ett par lols, Brunella Bovo är åh så charmig (är förvånad övar att hon inte tycks ha haft en större karriär) och Masinas karaktär Cabiria gjorde mig sugen på att se det förmodade mästerverket "Cabirias nätter". Bra så.
Astrojacob
2013-04-23
Fellini briljerar i ömsint crazy komedi om galna människor - som oss alla. Kul att se Giulietta Masina i liten miniroll innan hon blev känd och även att hennes karaktär fick heta Cabiria. Hon gjorde ju senare Cabirias nätter o mästerverket La Strada. Detta var en ljuvlig tragikomisk pärla. Bra Fyra.
TobiasRydén
2012-01-21
Lär vara en av Woody Allens favoritkomedier, och nog ser man en parallell till "Kairos röda ros".
carnevil
2009-02-26
Italiensk pilsnerfilm, men rackarns charmig.
Spöket
2008-10-11
Vidrig, vidrig film.
kennert
2008-01-13
Överspel och mager story.
TristanTzara
2007-09-12
inledningen är hysteriskt rolig
Caltha
2007-02-17
Jag gillar att skådespelarstilen är mer stumfilm/slapstick än 50-talsdrama även om det kan bli lite väl utdragna buskisscener ibland. Alla skådisar tycks castade på sina karakteristiska ansikten, vilket gör även birollerna minnesvärda, tex hororna och pojken i sjömanskostym. Väldigt snyggt filmad och scenerna där de fotar fotonovellen är rätt fantastiska. Wanda är rätt fascinerande tvetydig, dels storögt, godtroget kvinnobarn (hon ser ju ut som 13!) dels slugt beräknande och egensinnig när hon smiter från mannen. Äktenskapet känns extremt obehagligt i början, hon känns verkligen som en köpt barnhustru, men sen får mannen mer försonande drag och i slutet får jag känslan av att han personligen kan förlåta henne det mesta bara det går att skyla över inför släkten.
niklaseriksson
2006-12-01
Lättsam bagatell, det håller jag med om, men jag tycker det är lite mer än så, framför allt kanske för att jag är mycket förtjust i Fellini. Det är intressant att se denna eftersom redan här finns allt det som Fellini gärna nyttjar i sina filmer (stränder, öppna torg, gycklare, burleska karakikatyrskaraktärer, drömreferenser, överdådighet osv.), således tycker jag det är en mycket godkänd regidebut (även om han delregisserat en rulle innan). Påminner lite om en bröderna Marx-film ibland, blir en fyra.