3.7

Den vita sporten

Svensk dokumentär om Davis Cup-matchen i Båstad mot Rhodesia 1968. I en serie intervjuer framträder demonstranter, arbetare och regeringsmedlemmar och ger sina synpunkter på politik och idrott och på formerna för aktivt motstånd mot förtryck. Filmen gjordes av kollektivet Grupp 13, som bestod av: Roy Andersson, Kalle Boman, Lena Ewert, Sven Fahlén, Staffan Hedqvist, Axel R.-Lohmann, Lennart Malmer, Jörgen Persson, Ingela Romare, Inge Roos, Rudi Spee, Bo Widerberg och Björn Öberg.

Originaltitel Den vita sporten
Alternativ titel The White Sport
Regissör Roy Andersson, Kalle Boman, Lennart Malmer, Jörgen Persson, Bo Widerberg, Lena Ewert, Staffan Hedqvist, Axel Lohmann
Manus Roy Andersson, Kalle Boman, Lennart Malmer, Jörgen Persson, Bo Widerberg, Lena Ewert, Staffan Hedqvist, Axel Lohmann
Genre Dokumentär, 60-tal
Filmnummer 22018

emilstjernholm
2013-03-19
Ett fantastiskt tidsdokument. Snyggt, underhållande, och engagerande. Widerbergs intervjuer är som Tobias Rydén nämner nedan en stor behållning.
Sznax
2011-10-13
Det är sällan dokumentärer med en tydlig framtoning trots allt lyckas vara objektiva. Men i här lyckas gänget bakom filmen faktiskt få åskådaren själva att bilda sig en uppfattning (inte banka in den hos dem). Demonstrationerna görs /tack vare de långa tagningarna) till en lång betraktelse där man verkligen får se vad som hände. Här ligger också den stor höjdpunkten i filmen. Resten är mer eller mindre roliga intervjuer gjorda med folk (som är så otroligt lika det man verkligen trodde om dem, studenter som röker pipa och landsortsskåningar som inte gör någon glad). Betyg 7.0
KimEkberg
2011-10-13
nä, jag uppskattade verkligenatt filmmakarna inte satte sig själva på piedistal utan låter sina egna åsikter skina igenom på filmen. väldigt snyggt genomförd film som både är rolig, gripande och oroväckande. kravall-scenen är fullkomligt lysande, och likaså den efterföljande förvirringen där alla är arga på någon. flott foto och snygga färger.
TobiasRydén
2011-10-12
Det märks att filmskaparna inte är vana intervjuare, t.o.m. Bo Widerberg med sin gudabenådade, och orädda, kulsprutekäft verkar inte helt bekväm i intervjuarrollen. Men Widerberg är ju Widerberg, charmig som fan, och när han frågar en rhodesisk tennisspelare om han är i bra form eller gör en spontan intervju med en ensam engelsktalande tittare på läktaren under ett träningsspel, är det rena Filip & Fredrik-journalistiken före sin tid. Filmens klimax är ju klart själva kravallerna vid grindarna som är utmärkt fångade från ett fönster i närheten. En stark trea får den så länge.
Tonti
2011-10-12
En väldigt angelägen och inspirerande film. Dessutom är närvarokänslan hög och den sammantagna bilden ändock ganska komplex. Fast som intervjuare är väl inte alla så geniala men det är i och för sig charmigt.
kungkalas
2011-10-11
Trodde det mest skulle vara kul som tidsdokument, men det var faktiskt skitintressant och relevant och smart gjort. Man blir inte skriven på näsan, vilket var det jag var mest rädd för. Bland annat var det fascinerande att följa en hel demonstration med poliskonfrontation rakt igenom, något sådant har jag aldrig sett i sin helhet förr. En stor fördel med att sammandrabbningen visas rakt av utan kommentar är att tittaren själv kan ta ställning till de olika sidorna. Visst framgår det såklart ibland vad filmmakarna anser, men det görs med en intelligent humor genom musikval och intervjufrågor, lagom smygigt och utan övertydlighet. (Sen håller jag ju förstås med)
Jakobi
2009-11-07
Mkt intressant tidsdokument som även har relevans i vår tid.
jacobsteel
2008-02-04
Suverän rulle, som en tidskapsel. Och kopian! Vilket skick! Helt otroligt. --- att sen Roy Andersson var på Capitol och pratade gjorde ju inget sämre... ;)
MrPilkington
2008-01-30
Fin visning på Capitol med Roy Andersson och Kalle Boman på plats för att prata om filmen samt svara på frågor. (Skymtade även Ruben Östlund samt den där mobilfilm-regissören i publiken.)
henrikkraus
2008-01-30
två vänner till mig var med och "bråkade", samt intevjuades, dessutom fick jag av min sambo veta att ytterligare en bekant var med i demonstrationen; skarp, kvick och tänkvärd film!