3.1

Den vita tigern

En ambitiös indisk chaufför använder all sin list för att fly fattigdomen och ta sig till toppen av hierarkin.

Originaltitel The White Tiger
Regissör Ramin Bahrani
Manus Ramin Bahrani
Genre Drama, Kriminalare, 2020-talet
Skådespelare Adarsh Gourav, Rajkummar Rao, Priyanka Chopra, Nalneesh Neel, Vedant Sinha, Aaron Wan, Satish Kumar, Vijay Maurya, Sanket Shanware, Harshit Mahawar

Ful_fisk
2021-05-31
"USA tillhör det förflutna, framtiden är Kinas och Indiens". Jodå, det är en poäng denna film för fram tydligt och övertygande. Det är en effektivt berättad och ganska omskakande upplevelse i en grotesk skildring av klassklyftan i det moderna Indien. Och det är detta skeva samhälle som mer och mer blir en titan i världen medan USA vacklar. Mycket bra film från början till slut, och mycket skarpladdad samhällskritik. Jag tillhör den skara som inte riktigt förstod vad som var så märkvärdigt med Parasit. Den här filmen skildrar samma typ av klasskamp i tredje världen, och är för mig en mer logisk succéfilm än den sydkoreanska dundersuccén. Jag kan även notera följande: Det här är den fjärde skitbra filmen jag ser i år, och än så länge kommer ingen ifrån Hollywood. USA är på väg ut och Kina och Indien på väg in; jo, jag märker det.
karlmats
2021-05-16
Det börjar med lite personlig PTSD från Indien men det tar sig mer och mer ju längre in i filmen man kommer. Kritiken mot kastsystemet är skoningslös och det här är väl antitesen till den överskattade Slumdog Millionaire. Gourav är bra i huvudrollen och samtidigt som man kan ifrågasätta hans metoder för att ta ur sig sitt skitliv måste man ju ändå inse att valmöjligheterna till alternativa metoder är ganska små. En positiv överraskning från Indien som kanske kan bidra på nåt litet sätt till revolutionen som säkerligen lär komma nån gång i detta land som bygger på instutionaliserat förtryck från vaggan till graven. Det blir en 3a.
QuiNonStultus
2021-04-28
Nä, fick bli en 4a. Tycker inte den håller riiiiktigt hela vägen, men den är väldigt bra. Mycket starkt skådespeleri, tycker jag, framför allt från Gourav. Boken är en gammal favorit, och filmen är ändå en okej adaption. Nä, är rätt nöjd!
AugustDellert
2021-03-09
Överraskande välgjord, gripande och autentisk.
staten
2021-03-03
För lång men stark film med ett snyggt, effektivt bildspråk och väldigt bra skådespeleri. Påminner en del om Nightcrawler rent tematiskt men denna har ett tydligare klassperspektiv, som hanteras finkänsligt och uppenbart på samma gång. Jag tycker V.On pratar sönder en del scener och att filmen trampar vatten en del efter en tajt första halva. Plus för extremt bra slutbild, som vänder på perspektiven och påminner oss som tittar vilka vi är i historien.
hsimpson
2021-02-09
Helt okej produktionsvärde, men gav väldigt lite på det stora hela, tyvärr.
V70
2021-02-06
Obehaglig film. Moral hos karaktärerna som känns helt främmande.
Hanness
2021-01-27