2.8

Den vite riddaren

Det är sommar och valår i Sverige. En ung svart polisman faller offer för en politisk terrorist som beslutat sig för att starta ett personligt krig mot polisen och den svenska politikerkåren. Poliserna Anna Holt och Bo Jarnebring får i uppdrag att utreda morden och upptäcker snart att de själva är i mördarens sikte samtidigt som ledande politiker försöker göra karriär med mordens hjälp.

Originaltitel Den vite riddaren
Regissör Daniel Alfredson, Harald Hamrell
Manus Jan Guillou, Leif GW Persson
Genre Kriminalare, Thriller, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Petra Nielsen, Stig Engström, Lakke Magnusson, Sten Ljunggren, Mi Ridell, Anders Nyström, Patrik Bergner, Kalle Eriksson, Lena T Hansson, Anna Lindholm

2021-07-09
Tröttsam koncept...
Hypostas
2012-10-09
Media skildras på ett nästan parodiskt sätt som ondskefulla och Walthin skildras lika parodiskt som totalt inkompetent och osympatisk. Stefan Ekman spelar över, vilket delvis måste bero på bristfällig personregi. Han blir nästan som en serietidningsskurk. Töntigt med all engelska som han och flera andra ska slänga sig med också. Trots det är det här en ganska mysig berättelse som aldrig blir tråkig eftersom det händer så pass mycket. Anna Holt och hennes gäng är bra och skådisarna i det gänget sköter sig också bra. Kul idé också med den svarta riddaren tycker jag. Intressant tidsdokument angående rasism, och NyD, inte minst nu när deras "ersättare" SD har dykt upp i det politiska finrummet med mindre humor, "drag under galoscherna" och drickabackar (jo då, de finns med i den här filmen), och mer av bruna skjortor och stöveltramp (bildligt talat då). Manuset tar upp många intressanta aspekter av det svenska samhället och dess politiska klimat anno 1993-1994. Anna Holt är jäkligt snygg i den här filmen också, vilket drar upp betyget ett halvt betygssteg. Filmen landar totalt på en stabil trea.
Xenox
2012-06-26
Lite gammal men annars bra tv-serie. Anna Holt-polis är dock något bättre än den här serien.
FabianBom
2010-10-25
ja de e samma jarnebrink som rollfigur som e med i profitörerna, i lagens namn, anna holt, den vita riddaren, mannen från mallorca
Cineasten
2010-05-02
Apskrap: Karaktären Jarnebring är från Leif GW Perssons böcker och finns med i alla filmer/tv-serier som Leif GW varit med och skrivit manus till sånär som på en serie, nämligen Goltuppen. I övrigt finns Jarnebring med men spelas av två olika skådisar. I MfM, I lagens namn och Profitörerna spelas han som bekant av Sven Wollter och i Anna Holt Säsong 1 och 2 respektive Den vite riddaren spelas han av Stig Engström (syntes bla i senaste filmen om Johan Falk).
apskrap
2008-05-22
Bo Jarnebring? Är det Jarnebring från Mannen från Mallorca?
Bonebreaker
2007-02-13
Längesedan jag såg den, minns att jag och min bror hyrde den på vhs och tyckte den var jättebra.
20inches
2005-05-07