3.8

Avsked

Cellisten Kobayashis orkester upplöses, och arbetslös återvänder han med sin hustru till sin barndomsstad Sakata. Där svarar han på en annons som efterfrågar "avreseassistent" vilket vid intervjun visar sig ha mindre med resor och mer med kistor att göra.

Originaltitel Okuribito
Alternativ titel Departures
Regissör Yôjirô Takita
Manus Kundo Koyama
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Masahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, Ryoko Hirosue, Kimiko Yo, Takashi Sasano, Kazuko Yoshiyuki, Tatsuo Yamada, Tetta Sugimoto

Solidus
2018-01-09
En vacker film om döden som berör och det är intressant att se japanernas seder kring begravning. Jag håller med Barneyks kommentar kring att det är dumt att konflikten byggs upp av att huvudpersonen inte vågar vara ärlig mot sin partner. Dock så verkar det, av filmens sätt att visa, att yrket verkar ha en låg status i Japan, men det beror från vilka ögon som betraktar yrket. Hur som helst: en Oscarsvinnare som förtjänar sin statyett. Mycket bra!
2017-10-29
2017-03-14
Väldigt fin film och jag blir bitvis väldigt berörd. Tycker relationen är bitvis väldigt fin men jag har så svårt för och är så trött på det här med att konflikter byggs upp genom att en inte är ärlig med sin partner. Det hade blivit intressantare om man byggt upp konflikten utan den aspekten, då hade fokus hamnat på problemet istället för lögnen! Så tröttsamt! Jag väger mellan 3 och fyra men det blir nog bara en trea. Men en mycket stark sådan!
ulpe01
2016-12-28
Cellon är ju det vackraste instrumentet och det här är en riktigt vacker film som förmodligen inte kunnat vara annat än japansk med deras kulturella egenheter. Inget högt tempo, men det passar temat och jag grät flertalet gånger.
#54
2015-08-31
En söt bagatell.
Dutch
2014-12-04
Bra musik och de där men ganska tråkig, 6/10.
Punkliv
2014-11-07
Rekommenderad fyra. Hade den inte varit så sentimental så...

2014-11-04
Nihon wa kirei na kuni desune!
Ramza
2014-08-11
Extremt kletigt och sentimentalt, men lyckas ändå beröra. Musiken är fantastiskt.
okidoki
2014-03-13
Vann Oscars 2009 för bästa utländska film. Vacker och sentimental.