3.8

Avsked

Cellisten Kobayashis orkester upplöses, och arbetslös återvänder han med sin hustru till sin barndomsstad Sakata. Där svarar han på en annons som efterfrågar "avreseassistent" vilket vid intervjun visar sig ha mindre med resor och mer med kistor att göra.

Originaltitel Okuribito
Alternativ titel Departures
Regissör Yôjirô Takita
Manus Kundo Koyama
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Masahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, Ryoko Hirosue, Kimiko Yo, Takashi Sasano, Kazuko Yoshiyuki, Tatsuo Yamada, Tetta Sugimoto

BarryHero
2020-12-01
Bra karaktärsutveckling i en film som visar väldigt mycket av ett traditionellt Japan, dess folk, och deras seder. Filmen blir möjligen lite väl sentimental mot slutet men den är stundtals rolig och välspelad med fint foto.
hsimpson
2020-10-08
Alltså när den är som bäst är den ju mästerlig, men så ibland blir det lite väl ostigt. "Musikvideon" när han spelar cello framför bergen är väl värst. Lite väl osmidig symbolik ibland också. Men trean är vrålstark. Det kan vara högre egentligen.
2017-03-14
Väldigt fin film och jag blir bitvis väldigt berörd. Tycker relationen är bitvis väldigt fin men jag har så svårt för och är så trött på det här med att konflikter byggs upp genom att en inte är ärlig med sin partner. Det hade blivit intressantare om man byggt upp konflikten utan den aspekten, då hade fokus hamnat på problemet istället för lögnen! Så tröttsamt! Jag väger mellan 3 och fyra men det blir nog bara en trea. Men en mycket stark sådan!
ulpe01
2016-12-28
Cellon är ju det vackraste instrumentet och det här är en riktigt vacker film som förmodligen inte kunnat vara annat än japansk med deras kulturella egenheter. Inget högt tempo, men det passar temat och jag grät flertalet gånger.
#54
2015-08-31
En söt bagatell.
Dutch
2014-12-04
Bra musik och de där men ganska tråkig, 6/10.
Punkliv
2014-11-07
Rekommenderad fyra. Hade den inte varit så sentimental så...

2014-11-04
Nihon wa kirei na kuni desune!
Ramza
2014-08-11
Extremt kletigt och sentimentalt, men lyckas ändå beröra. Musiken är fantastiskt.
okidoki
2014-03-13
Vann Oscars 2009 för bästa utländska film. Vacker och sentimental.