3.8

Avsked

Cellisten Kobayashis orkester upplöses, och arbetslös återvänder han med sin hustru till sin barndomsstad Sakata. Där svarar han på en annons som efterfrågar "avreseassistent" vilket vid intervjun visar sig ha mindre med resor och mer med kistor att göra.

Originaltitel Okuribito
Alternativ titel Departures
Regissör Yôjirô Takita
Manus Kundo Koyama
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Masahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, Ryoko Hirosue, Kimiko Yo, Takashi Sasano, Kazuko Yoshiyuki, Tatsuo Yamada, Tetta Sugimoto

Greystalker
2014-03-07
Såg om den och tyckte ännu mer om den. Väldigt vacker film om livet och döden.
Hypostas
2014-01-12
Jag blev egentligen inte särskilt berörd av den här filmen, men jag gillade framför allt den mysiga japanska staden som de flyttade till och de olika människorna där. Svag fyra.
Denlurige
2013-12-29
Olidligt smörig på sina ställen men det är en film som berör djupt!
Tolkana
2013-09-03
Fruktansvärt bra, fick mig att både skratta och gråta. Ger man ett lågt betyg förstår man inte japansk kultur.
RFloyd
2013-07-07
Filmen är aningen för sentimental även om den på många sätt också är vacker, speciellt musiken är bra. Hade önskat att den kunnat beröra mig mer.
niin
2013-03-25
tappade något enormt den sista tredjedelen som bestod mest av sentimental smörja. svag trea på den
NtoNW
2013-03-02
Nära en femma för sin finkänsliga behandling av ett svårt ämne. Dessutom väldigt välspelat, fr a av de två huvudrollsinnehavarna. Det som gjorde att det inte riktigt nådde upp till toppbetyg var speciellt slutet som blev lite väl Hollywood-inspirerat och förväntat. Samt en del omotiverade komiska effekter.
bryngel
2013-02-27
Ofantligt vacker och välspelad rulle. Jag har redan sett den pinsamt många gånger.
Suzolid
2012-12-12
En rensning av tårkanalerna!
-Hedda-
2012-11-24
Det räcker inte med att en film är vacker. Den måste beröra och fånga en känsla. Avsked lyckas inte med detta utan känns intetsägande med ett alldeles för långsamt tempo. Man kommer aldrig riktigt nära och saknar karaktärer.