3.4

The Baader Meinhof Complex

Baserad på de verkliga händelserna runt Ulrike Meinhof och Andreas Baaders extrema liv på yttersta vänsterkanten i Röda Arméfraktionen (RAF). Under 1970-talet spred de gång på gång skräck i Tyskland och resten av världen med bombsprängningar, kidnappningar, rån och lönnmord. Filmen är baserad på Der Spiegels chefredaktör Stefan Austs omdiskuterade bästsäljande bok med samma namn.

Originaltitel Der Baader Meinhof Komplex
Alternativ titel The Baader-Meinhof Complex
Regissör Uli Edel
Manus Uli Edel, Bernd Eichinger
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu, Johanna Wokalek, Bruno Ganz, Simon Licht, Jan Josef Liefers, Alexandra Maria Lara, Heino Ferch, Nadja Uhl, Hannah Herzsprung, Niels-Bruno Schmidt, Stipe Erceg, Vinzenz Kiefer, Katharina Wackernagel, Daniel Lommatzsch

RustyFilm
2020-11-23
Såg för inte så länge sen Veiels ”Motståndets tid” som berättar om hur RAF byggdes upp på 60-talet. Den här täcker åren 1967–76 och tar berättelsen om RAF (Baader Meinhof ligan) vidare. Filmen är regisserad av Uli Edel. Det här är en annan typ av film än den av Veiel. Här finns mängder av action, skott och explosioner osv. De flesta av Baader Meinhofs eskapader finns med, och det berättas i ett rasande tempo. Ibland (men inte så ofta) klipps mediaarkivbilder från tiden in, ett exempel på ett sådant med svenskintresse är gisslandramat på västtyska ambassaden i Stockholm (med kort inklipp av Bo ”Lägg Ut” Holmström) Det är en bra filmatisering och den är baserad på en bok av Stefan Austs (chefredaktör för Der Spiegel).
Mysharry
2019-09-19
Det är kanske ingen bra film, men, fasen, jag gillar sånt här! Som dramadokumentär kanske fakta saknas, men som tysk avantgarde är det utmärkt.
#54
2019-06-29
Jag har ingen aning om hur nära sanningen det här är.
Starkbröl
2018-08-05
Helt OK.
Murvel48
2017-11-12
Bra film som framställer RAF som ett gäng galningar utan något genomtänkt mål. Andreas Baader är en kvinnoförnedrande rasist. Ideologin är idel floskler. Det verkar realistiskt,
PeterTheW
2016-02-24
Vissa bitar saknar udd och det tar en stund innan jag verkligen dras in, men när jag gör det är det väldigt intressant, välgjort o spännande. Överraskande bra.
Supernaut
2015-11-15
Kreativ liberal historieförfalskning om RAF som försöker psykologisera istället för att se till politiska skeenden. Snygg men missar målet.
andmoreagain
2015-03-15
Helvete vad tråkig!
snideby
2014-12-04
Jag ville gärna ge den en 3:a, men kände att den inte riktigt nådde dit. Det saknas för mycket och jag känner att en stor del av handlingen och historien försummas om man inte redan känner till historien om RAF. I övrigt en väldigt välgjord film med mycket känslor, men den föll på målsnöret. Dock sevärd för den som är intresserad av ämnet.
LacombeLucien
2014-05-30
Mycket sevärd. Läs även boken av Aust.