Der Frühling braucht Zeit

Var det en sabotagehandling eller uppsåtlig vårdslöshet? Den partilösa ingenjören Heinz Solter arresteras plötsligt och anklagas för att ha godkänt en defekt pipeline som orsakade ett ledningsavbrott; och därmed en stor förlust för hans företag. Till en början verkar fallet solklart för statsåklagaren, men när han undersöker fallet närmare upptäcker han att Solter hade agerat mot bättre vetande på grund av pressen från sina högre chefer.

Originaltitel Der Frühling braucht Zeit
Alternativ titel Spring Takes Time
Regissör Günter Stahnke
Manus Hermann O Lauterbach, Konrad Schwalbe, Günter Stahnke
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Eberhard Mellies, Günther Simon, Doris Abeßer, Karla Runkehl, Rolf Hoppe, Hans Hardt-Hardtloff, Erik S Klein, Friedrich Richter, Elfriede Née, Agnes Kraus, Heinz Scholz, Horst Schön, Kurt Barthel, Hans Flössel

goeran
2023-01-07
Günter Stahnkes Der Frühling braucht Zeit från 1965 var en av de 12 filmerna som förbjöds efter det östtyska kommunistpartiets beryktade 11:e plenum 1965 och det är inte svårt att förstå varför. Filmen är en avslöjande skildring av hur illa det industriella och ekonomiska systemet fungerade under den kommunistiska diktaturen. Eberhard Mellies är bra i huvudrollen som den frispråkige ingenjören Heinz Solter. Betyg 3.