2.6

Deserted

Den svenska journalisten Ingrid blir under ett uppdrag i Sinai kidnappad av palestinska terrorister och fängslad i öknen. En av hennes fångvaktare är Ali och långsamt växer en kärleksrelation fram mellan honom och Ingrid. När Alis chef Moussa upptäcker detta blir han alltmer farlig och våldsam.

Originaltitel Deserted
Regissör Kadri Kõusaar
Manus Kadri Kõusaar
Genre Drama, Romantik
Skådespelare Frida Westerdahl, Ali Suliman, Firas Taybeh, Jessica Grabowsky, Magnus Krepper, Nadeem Rimawi

Albion
2023-09-30
Fungerar inte alls som vanlig spelfilm. Inte som filosofisk betraktelse heller, men det är nog där den eventuellt skulle kunna ha sina förtjänster. Betyget blir en ytterst svag 2;a, 2-
2023-09-23
Den lät usel och var det också. Den är inte helt estländsk, utan känns mer svensk. Särskilt på så sätt att den är gjord som en blandning av diplomati och romantik på ett långsamt och övertydligt vis. Och som om det inte vore nog är det någon palestinier som tjuvtittar på kvinnan när hon är naken och förför henne med skryt om att han har superkrafter för att han inte äter svinkött. När det inte funkar första gången så drar han samma visa igen och då vet man hur det går på film.
2023-04-21
Ett rätt lugnt gisslandrama där det fanns många känslor. Visar kanske på naivitet och att Palestina - Israelkonflikten är mycket komplex. Så jag tycker man inte lutade åt något visst håll, bara att här skilja på konflikten och individen.