3.6

Desertören och nomaderna

Människan, livet och döden mot bakgrunden av två världskrig. En ung man deserterar från sitt förband under första världskriget och möter döden efter några grymma upplevelser i sin hemby. Kriget börjar på nytt. Ingenting har förändrats.

Originaltitel Zbehovia a pútnici
Alternativ titel Disertore e i nomadi, Il, The Deserter and the Nomads
Regissör Juraj Jakubisko
Manus Juraj Jakubisko, Karol Sidon, Alberto Liberati, Paulo Rugiero, Ladislav Tazky
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Magda Vásáryová, Ol'ga Vronská, Augustín Kubán, Mikulas Ladizinsky, Jana Stehnová, Ferencz Gejza, Helena Gorovova, Alexandra Sekulova, Samuel Adamcík, Frantisek Peto, Katarina Tekelova, Olga Adamcíková, Albert Pagac

Slowdive2
2013-05-03
Med mer än obefintlig kännedom om slovakiska förhållanden hade kanske upplevelsen av filmen blivit mer positiv. Likaså tråkigt att behöva se filmen med reklamemblem i hörnen. Å andra sidan passar ju elände själva temat i filmen. Tre episoder med mustigt folklig och surrealistisk ton. Otillgängligt blev det för mig. Djurplågeri på film verkar ofta vara en genväg till att förmedla depressiva tankar. Å andra sidan har vi ju omsatt detta i systematisk industriell skala i våra matfabriker, så det känns delvis som hyckleri att reagera på att djur kom till skada (döds) under filminspelningen. Filmens spretiga innehåll försätter mig i svårmod - å andra sidan var det väl en sådan sinnesstämning som filmteamet ville förmedla. Något billigt kan jag tycka.
SID6581
2012-04-06
Kusligt och fascinerande om krigets fasor. En film i tre delar olika det mesta i sin genre. Känns på många vis tidlös med sitt kraftfulla budskap och råa känsla.
arvidsollenby
2010-02-14
Har velat se den här filmen i fler års tid, och länge var den helt omöjlig att hitta. det kom senare en mycket dålig tv-rip med gigantisk inbränd italiensk text. jag var sugen på att s den men väntade och nu som från ingenstans dök det upp en slovakisk tv-rip som bara är dålig. Filmen å andra sidan den är allt annat än dålig. Tror aldrig jag sett krigets galenskap porträtteras på ett lika träffande sätt. Det känns spontant inte riktigt som att den är uppe i samma klass som Gycklarna, men det är inte långt dit. Och det är ju inte helt enkelt att jämföra en film man sett fyra gånger med en man såg för första gången för bara några minuter sen. Kul med en film som lever upp till högt stälda förväntningar.