2.7

Désirée

Berättelsen om köpmansdottern Desirée Clary från Marseille. Hon var förlovad med Napoleon Bonaparte men gifte sig med Jean Baptiste Bernadotte och blev Sveriges drottning. Baserad på en bok av Annemarie Selinko.

Originaltitel Desirée
Regissör Henry Koster
Manus Daniel Taradash
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Jean Simmons, Marlon Brando, Merle Oberon, Michael Rennie, Cameron Mitchell, Elizabeth Sellars, Cathleen Nesbitt, Isobel Elsom

Robkiller
2014-01-25
Berättelsen om Napoleon och Bernadotte... Sådana här gamla filmer blir oftast väldigt tråkiga... har väl en handling som inte är helt ointressant, men allt som har med filmskapande att göra är rätt så dåligt. Hade väl några scener som fungerade, men förutom det så var väl det här ingen höjdare...Trots allt så såg väl blu-ray versionen helt ok ut bildmässigt trots att filmen är gammal.
Mikka
2011-11-13
Det var ingenting speciellt med den här filmen, och ingenting som jag tyckte var riktigt bra. Rätt trist och blek film.
MaraJade
2007-01-06
En riktigt bra filmatisering av en underbar bok. Jean Simmons var ett bra val att spela Desirée och även Marlon Brando som Napoleon var ett bra val även om han inte spelar den rollen lika bra som Charles Boyer gjorde i Marie Walewska med Greta Garbo. Dock tycker jag att Michael Rennie gjorde den allra bästa rollprestationen, han var helt enkelt underbar som Jean Baptiste Bernadotte.
MaraJade
2004-12-21
Visste inte att boken Desirée av Annemarie Selinko hade filmatiserats..vill se!