3.1

Desperado

En man anländer till en liten mexikansk stad med ett gitarrfodral fyllt med vapen för att utkräva hämnd för sin flickväns mord. Mannen i fråga är en inflytelserik gangsterboss, känd som 'El Bucho'.

Originaltitel Desperado
Regissör Robert Rodriguez
Manus Robert Rodriguez
Genre Action, Thriller, Western, 90-tal
Skådespelare Antonio Banderas, Salma Hayek, Joaquim de Almeida, Steve Buscemi, Cheech Marin, Carlos Gómez, Tito Larriva, Angel Aviles, Danny Trejo, Quentin Tarantino, Abraham Verduzco, Carlos Gallardo, Albert Michel Jr, Peter Marquardt, Robert Arevalo, Cristos

Skapad 2019-12-14 av Arson
Myten om den vandrande vålnaden som söker \"Butcho\" sprids vidare som en förvarning innan hans ankomnst till den pittoreska lilla staden, fylld av gangsters. Visst är storyn tunn, men i detta sa...   Läs mer »

karlmats
2020-08-10
Åh vad jag gillar Rodriguez alltså, han är nog en av mina favoritregissörer och här får han en till fjäder i hatten. Märkligt att jag inte har sett den här förut, kanske för att jag inte uppskattade El Mariachi speciellt mycket men här har han ju i princip gjort en uppgradering av sin egen film och det är jag glad för. Banderas är kanon, Hayek får göra entré i Hollywood och man ser direkt att hon kommer att slå igenom stort. De Almeida gör en klassisk skurk, Cheech Marin en klassisk bartender och Danny Trejo är bara klassisk hela han. Många härliga kameravinklar i actionscenerna och det är fullt ös hela vägen. Banderas kompisar är också sköna. Handlingen kanske saknar allt egentligen, men det spelar ingen roll, det är underhållande hela vägen ändå och 3an är lika solklar som en sommardag i Mexiko.
HerrNenne
2020-07-28
Kanske hade den varit coolare om man såg den som 10-11åring. Nu känns den ganska tom. Campa & Quino måste vara några av filmhistoriens största skämt, så uppsnackade och sen så lama och nedplockade.
MovieNerd
2020-06-14
Underhållande som bara den!
lave
2019-07-14
Första halvan är gjuten, sen tappar den dessvärre. Men musiken väger upp. En film som inleder med Six Blade Knife måste man ju gilla.
2018-12-19
Mins att jag tycket det här var en rätt bra rulle...
LacombeLucien
2015-07-17
Mariachi är bättre.
Körsbär
2014-12-23
Ryktet om denna film är ju att den skall vara legendarisk, typ likt 300. Njet blir svaret, visst det är underbar 90 tals action till o från, men tyvärr lite svag film i manus-väg. Blir en trea.
2014-10-30
Lätt Antonio Banderas grymmaste actionfilm någonsin. I den här filmen dödar han säkert närmare 500 mexikanska knarklangare. Ett stort plus till hans polare Campa och Quino med sina coola gitarrer. 3+
2014-06-27
En favorit från ungdomen som idag i ärlighetens namn inte var så bra som jag mindes den. Stabilt hantverk av Rodriguez med mängder av tuffa karaktärer och fortfarande minnesvärda scener och repliker, men också förvånande segdraget mellan actionscenerna då han knappast har nån djup story att berätta. Men det är fortfarande god underhållning.
JeremyClarkson
2014-06-10
Synd bara att de pratar engelska.