3.6

Smärtgränsen

Efter mammans död tvingas Alejandra börja i en ny skola i Mexico City. Där lyser de vuxna med sin frånvaro och efter ett fyllemisstag vänder sig klasskamraterna emot henne och snart är hon utlämnad till elevernas förakt och våldsamma nycker.

Originaltitel Después de Lucía
Alternativ titel After Lucía
Regissör Michel Franco
Manus Michel Franco
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Tessa Ia, Gonzalo Vega Jr, Tamara Yazbek, Hernán Mendoza, Paloma Cervantes, Juan Carlos Barranco, Diego Canales, Paco Rueda, Marco Treviño, Humberto Busto, Carmen Beato, Mónica Del Carmen, José María Torre

Skapad 2019-11-13 av Stygga-Vargen
Ibland är det lite svårt att betygsätta en film då det är mycket man ska ta med i beräkningen - helhetsintrycket, tempot, storyn, fotot, skådespelarnas insatser och så vidare. En film som jag ...   Läs mer »

2019-08-09
Den här filmen var helt ok....

2017-08-01
Filmen har ett bra upplägg och skådespelarna gör bra ifrån sig men filmen hade faktiskt kunnat bli betydligt bättre, framförallt är upplösningen en oerhört stor besvikelse som drar ner betyget avsevärt.
foppa99
2017-02-20
på något sätt, kanske realism, är det det värsta jag sett. e vissa där i filmen som jag gärna skulle avlägsna vissa kroppsdelar från
2016-07-20
Ganska seg i början men när den väl kommer igång så blir den väldigt bra. Det bästa med filmen är skildringen av mobbningen och skådespelarnas insatser. Dock stör jag mig som sjutton på hämnden som är på tok för mild.
-kakihara-
2016-06-14
Skulle nog satt en stark tvåa men då jag gillade slutet så blev det en stark trea istället. Hade förväntat mig mer.
MartinXVI
2015-03-23
Fruktansvärd...
chimandra
2015-02-11
För det första så tycker jag att början av filmen är alldeles för seg det händer inte så mycket för det andra så tycker jag slutet är riktigt dåligt precis som att manus´författaren inte riktigt kom på ngt bra slut och hafsade till ett slut med alldeles för lösa ändar för vad hände med tjejen egentligen var var hon och när hon satt där på klippan vad tänkte hon då på att ´ta sitt liv, fara hem och berätta allt för sin far eller på hämnd kanske som sagt slutet kunde ha gjorts mycket bättre. Jag minns att jag blev mobbad en gång av några tjejer i min klass och de ville att jag skulle komma till en speciell plats på en särskild tid jag sov inget på hela natten och var skiträdd men jag gick ändå dit med skolväskan överladdad med tunga böcker och när de skulle gå till attack mot mig så använde jag väskan som en slunga snurrade runt runt och flera blev knockad av väskan och föll i marken sen sprang jag hem det fortaste kag kunde och efter det blev jag aldrig varken retad eller mobbad tror att man ska säga ifrån på en gång och stå upp för sig själv att det här accepterar jag inte men alla är ju inte sån och naurligtvis ska ingen behöva bli utsatt för mobbing. Alla har lika värde och alla behöver kärlek.
2015-01-30
På något vis påminner den mig lite om den svenska filmen Äta sova dö. Kanske främst far-dotter-relationen i början. Den här handlingen tar sig dock en annan väg och kameran parkerar ofta medan händelserna utspelar sig framför den. Det känns ärligt och ger tid för eftertanke. Jag tycker länge att det känns som en ganska glad film, men den blir mörkare.
bubblo
2014-12-03
Någon skrev " som en explotationfilm i art film skrud helt enkelt. " och det håller jag med om. Det här är en obehaglig rape-and-revenge-film i finkostym. Överdrivna utdraget med tortyr och antydd våldtäkt, och sen ska detta handla om "mobbing"? Ja jag vet inte. Människan är grym. Men pappans "hämd" gör att jag får lite "I spit on your grave"-vibbar
bryngel
2014-11-19
Fy fan vad jobbigt, men bra.