Destroyer

LA-polisen Erin Bell återfår kontakten med det kriminella gäng hon för ett tjugotal år sedan infiltrerade undercover tillsammans med partnern Chris. Att på nytt möta gängmedlemmarna väcker traumatiska minnen av ett uppdrag med katastrofal utgång, och triggar den hämndlystnad som länge förföljt Erin. Hon tvingas åter konfrontera den hänsynslöse gängledaren Silas, samtidigt som hon desperat tacklar sitt livs svåraste uppdrag: att hålla sin sextonåriga dotter från den sortens män hon själv kommit att förakta.

Originaltitel Destroyer
Regissör Karyn Kusama
Manus Phil Hay, Matt Manfredi
Genre Action, Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Nicole Kidman, Toby Kebbell, Tatiana Maslany, Sebastian Stan, Scoot McNairy, Bradley Whitford, Toby Huss, James Jordan, Beau Knapp, Jade Pettyjohn, Shamier Anderson, Zach Villa, Natalia Cordova-Buckley, Colby French, Kelvin Han Yee, Joseph Fatu

Djason
2019-10-14
Kidman är fantastik i sin roll där hon är sminkad till oigenkännlighet. Skön kontrast i tillbakablickarna. Själv handlingen är väl inte så där jätte ordinärt men ändå en klart sevärd film.
Hanness
2019-06-20
Var ett misstag att se filmen, mycket dåligt.
Zok
2019-06-17
Tyvärr också en film som inte fått så mycket uppmärksamhet. Helt klart också en av de bättre filmerna från förra året. Kusama leverera ännu en gång och Nicole Kidman gör en bra rollprestation.
BigQ
2019-05-17
En film som bygger på en skådis förvandling kan bli jävligt bra, men också riktigt dåligt. Jag kan inte sluta titta på Kidmans peruk, det slår mig hela tiden att hon ”skådespelar”, det funkar helt enkelt inte, detta är det sämsta jag sett Kidman göra, hon håller oerhört hög klass i det mesta hon gör men tyvärr inte här. Storyn är medioker och blir aldrig spännande.
cedmoy
2019-04-13
Nicole är kanon och den är välregisserad, schysst stämning, bra musik - bra på det stora hela men jag fattar liksom inte poängen - inte för att en film måste har ett djupt budskap eller så men jag fattar inte vad det är den vill förmedla. Under filmens gång kan jag inte låta bli å tänka vad som fick Nicole att vilja göra den här filmen (förutom utmaningen i hantverket kanske) Nej i slutändan mer eller mindre meningslös film som inte ger mig någonting....
PeterTheW
2019-03-18
Nja. seg.
paninaro
2019-02-28
Kidmans sminkning och syndiga slitenhet är det jag tar med mig från Destroyer. Ramhandlingen känns väldigt sökt och, även om LA noir-vibbarna är sköna, så är polisarbetet och familjeproblematiken lite för självmedvetet stiliserade för filmens bästa. En stabil tvåa.
Jaganatha
2019-02-03
Starkt LA noir-drama som korsklipper två tidslinjer skickligt. Nicole Kidman gör huvudrollen mycket övertygande även om ålderssminkningen kanske känns lite överdriven. Slutet är faktiskt ovanligt bra för att vara en kriminalfilm. Regissören Karyn Kusama har haft en ojämn karriär så här långt, jag var till exempel inte så förtjust i Jennifer's Body från 2009 men här tycks hon ha hittat sitt rätta element.
karlmats
2019-01-29
Utan att ha sett allt från förra året måste man väl ändå säga utan omsvep att Kidman blev rånad på en Oscarsnominering. Vilken enastående förvandling hon har genomfört här, makeup-avdelningen ska ha sin del av berömmet givetvis men Kidman känns till 96% som ett tomt skal som bara går runt och existerar och kontrasten till alla flashbacks är så slående att jag inte kommer ihåg när jag såg så två olika prestationer i en och samma film senast. Storyn är engagerande och tar inga direkta genvägar. Snygga miljöer från ett Los Angeles som kanske inte är den vackraste staden direkt, men som nattlig noir-stad fungerar den ypperligt. Jag gillar hur filmen vågar vara långsam under långa sträckor för att sen ösa på när det gäller, inzoomningarna på Kidmans sargade ansikte är ren och skär filmmagi. Trots alla lovord säger magkänslan att det bara är en 3a, och då får jag lita på den, men att den är ganska stark, det råder det inga tvivel om. För ett filmår som varit så mediokert som 2018 kommer den här utan problem in på topp 5 så här långt. Av kritikermottagandet att döma inser jag att många inte verkar hålla med mig, men det är ju deras problem och inte mitt.
saugox
2019-01-27
Svag 3:a. Imponerande skådespelarinsatser men undermåligt manus och segt tempo.