3.1

Det

Plötsligt lamslås den lilla staden Derry i amerikanska delstaten Maine av skräck när flera barn mystiskt börjar försvinna. Några barn får möta sina största rädslor, när de hamnar i den onda clownen Pennywise sällskap, vars historia som mördare sträcker sig långt, långt bakåt i tiden.

Originaltitel It
Alternativ titel It: Part 1 - The Losers' Club, It: Chapter One
Regissör Andy Muschietti
Manus Gary Dauberman, Chase Palmer, Cary Joji Fukunaga
Genre Thriller, Skräck, Drama, 2010-tal
Skådespelare Jaeden Martell, Jeremy Ray Taylor, Sophia Lillis, Finn Wolfhard, Chosen Jacobs, Jack Dylan Grazer, Wyatt Oleff, Bill Skarsgård, Nicholas Hamilton, Jake Sim, Logan Thompson, Owen Teague, Jackson Robert Scott, Stephen Bogaert, Stuart Hughes

norenorama
2019-10-07
Absolut värdelös, dock kände jag samma sak för "Kapitel 1". Jämför man med tv-versionen som kom ut 90 som sannerligen inte var perfekt så har denna absolut ingen känsla. Om du inte gillade "Kapitel 1" och hatade alla scener med den patetiskt tramstöntiga oskrämmande Skarsgård clownen så skippa denna, du kommer avsky den på precis samma vis.
YouAreNrIchi
2019-07-21
Kraftigt besviken, Pennywise känns inte trovärdig i den här versionen. Boken var mycket läskigare, plus att jag gillar inte hur de ändrade gruppdynamiken. The Losers Club skulle aldrig bråka på det där viset.
Sovande_mannen
2019-03-03
Första minutrarna va helt okej. Men gör men en remake håll er till originalet. Den kunde lika gärna hettat it part 2. Ingen remake känsla för mig. Riktigt bra soundtrack.
Hanness
2019-01-21
Inte sett filmen ifrån 1990 eller läst boken, så kan inte jämföra. Men gillade filmen och blev positivt överraskad. Påminde faktiskt lite om Stand By Me.
Bloodcolored
2018-12-07
Otroligt lång och karaktärerna känns inte trovärdiga. Hade högre förväntningar.
dudson
2018-11-21
Läskig o skrämmande rysare. Dom schyssta effekterna hjälper verkligen till att bygga upp stämningen. Pennywise är satans creepy. Skådisarna är tok bra. Nice 80tals feeling åxå. Inget att klaga på här inte.
karlmats
2018-10-21
Jag kommer knappt ihåg miniserien som kom i början på 90-talet, mer än att clownen var bra läskig. När det nu, passande nog, 27 år senare kommer en ny filmatisering med Bill Skarsgård som den ondskefulla clownen var jag ganska skeptisk. Så här i efterhand kan jag konstatera att den var stämningsfull och fin i sin skildring av ungdomsgänget som måste jobba tillsammans för att överleva. Samtidigt var den mörkare än jag trodde med tanke på att det var barn i huvudrollen, barn som sköter sig väldigt bra måste jag tillägga också. Det är väldigt mycket 80-talskänsla och vill man ha nåt nyskapande är det här nog fel film. Men som nostalgitripp fungerar den vädigt bra, det är en värdig fortsättning på Stranger Things-vågen som inleddes strax innan den här filmen släppes. Det får bli en 3a.
Zipper
2018-09-10
Skräckfilm som inte är skrämmande kan aldrig få särskilt höga betyg. Den är snyggt gjord och ser påkostad ut, ungarna är bra skådisar men själva storyn är sådär.
Hompen
2018-09-08
Mycket besviken. En hel del är förändrat jämfört med boken, till det sämre. T.ex att Beverly är den som skjuter slangbella. Saknar också kopplingen till biofilmerna de ser på bio. Ungarna känns också lite för lite losers, känns lite väl coola. Första halvan känns inget bra. Tar sig något i andra halvan, men försent att rädda filmen då. Ser mycket hellre tv-versionen.
SciBoy
2018-09-02
Snygg, välspelad, fantastiska ungar. Lite läskig, men tyvärr har ju allt som Stephen King skrev om på 80-talet blivit använt om och om igen i senare filmer, så nu känns det lite gjort. Men en bra början som bäddar för en bra avslutning i Del 2.