3.5

Det finns bara en frihet

En film från Palestina som följer internationella aktivister från International Solidarity Movement, som åker till de ockuperade områdena för att agera mänskliga sköldar i ambulanser, vid demonstrationer och i familjers hem. Filmen är tillägnad Rachel Corrie, medlem i ISM, som mejades ner av en israelisk grävskopa i maj 2003. Filmen ställer frågan varför svenska ungdomar riskerar sina liv i Palestina?

Originaltitel Det finns bara en frihet
Regissör Viggo Lundberg
Genre Dokumentär, 2000-tal, Kortfilm

annique
2007-09-30
Oj oj vad jag vill åka dit och bli mänsklig sköld!
pufred
2007-04-14
Tycker inte alls att den ställer frågan varför svenskar riskerar sina liv i Palestina?
Skragge
2006-10-04
Man får en ruggig närvarokänsla. Många gånger klarare bild än den kryptiska "Gudomligt ingripande" - det är lovande när bonusmaterialet på en DVD överglänser huvudnumret. Någon som blir sugen på att vara mänsklig sköld?
pellevin
2006-01-19
Något naiv skildring men det starka filmmaterialet går ju knappast att ifrågasätta.
MfAP
2004-02-09
Jag har aldrig sett bilder av det här slaget så osminkat förut. Material av den här typen måste spridas - från alla håll. (Filmen finns bl.a. med på DVD-utgåvan av "Gudomligt ingripande".)