3.1

Det fördolda

Doktor Sigmund Freud, en neurolog, använder hypnos för att behandla hysteri i Wien 1885. Han blir intresserad av ett fall där en pojkes hat mot sin far grundar sig i en incestuös kärlek till hans mor, vilket är en svaghet Freud ser i sig själv.

Originaltitel Freud
Regissör John Huston
Manus Jean-Paul Sartre, Wolfgang Reinhardt, Charles Kaufman
Genre Drama, Biografi, 60-tal
Skådespelare Montgomery Clift, Susannah York, Larry Parks, Susan Kohner, Eileen Herlie, Fernand Ledoux, David McCallum

Tabu
2016-03-30
Man tror automatiskt att det borde vara en kvinna som har de "finaste" ögonen i filmens historia, men blicken då Clift som spelar Freud "inser" hur långt civilisationen förträngt det omedvetna?, är något alldeles anmärkningsvärt. Jane Campion är annars något av en auktoritet på "själens speglar", se bara "Portrait of a Lady" med alla dess suktande våta sängkammarblickar...
Mikka
2012-06-07
Visst är den ganska välgjord och fotot är riktigt fint, men jag är inte så förtjust i manus. Dessutom är filmen väldigt lång och tråkig med långa passager där det inte direkt händer något.
kennert
2011-12-18
Är i längsta laget,men blev intressantare på slutet.
monsterpop
2007-12-15
spännande som fuck om man är lagd åt hållet, & inte vill jag föreställa mig den människa som inte är det. fru freud var även tjusig.
Eeler
2007-07-02
Sartre ville inte ha sitt namn med som manusförfattare till denna film då han inte tyckte om Hustons extensiva omarbetningar av hans jättetext. Finns många roliga anekdoter om deras möte.
Jonatanh
2006-11-06
Fruktansvärt stämningsfull och småsurrealistisk FilmNoiraktig dröm/verklighetfilm. Imponerande foto och grymma skådisar.