3.7

Det grymma landet

Den 25-årige Kit livnär sig som sopåkare när han träffar den endast 15-åriga Holly. Hennes pappa vägrar godkänna förhållandet och under en uppgörelse skjuter Kit pappan och det unga paret flyr mot Montana.

Originaltitel Badlands
Regissör Terrence Malick
Manus Terrence Malick
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, Äventyr, 70-tal, Roadmovie
Skådespelare Martin Sheen, Sissy Spacek, Warren Oates, Ramon Bieri, Alan Vint, Gary Littlejohn, Terrence Malick

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
Jag är kluven till den här filmen. Jag tyckte den var mycket bättre förr, men det var då jag föredrog stilen och formen framför det själva innehållet. Så jag är framförallt mer kritisk mot...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av billybob
Oj, oj, oj. Den 25-årige Kit livnär sig som sopåkare när han träffar den endast 15-årige Holly. Hennes pappa vägrar godkänna förhållandet och under en uppgörelse skjuter Kit pappan och det...   Läs mer »

Noseman2005
2020-04-09
Det slår mig hur Malick får mig att lyssna på karaktärerna. Filmen i sig ger en slags föraning om Oliver Stones "Natural Born Killers", som nu - när jag sett denna - känns mer som en uppdatering än något helt nytt (vilket den kändes som när den kom). (7/10)
2017-11-06
Martin Sheen är väldigt bra och Sissy Spacek gör sin roll bra. Men storyn känns tom och Malicks pretentiösa berättarröst ger mig inget. Jag undrar om jag hade uppskattat den här filmen mer om jag inte redan hade sett så mycket av Mallick. Jag gillar ju konceptet annars, som i Natural Born Killers och Bonnie and Clyde. Och musiken är bra och det är något snyggt över hur den är berättad och finns ändå något intressant där på något sätt. Det är mångfalt bättre än något Mallick gjort det här millenniet. Men det är fortfarande något över hans poetiska uttryck som inte klickar med mig och några mer konkreta saker som sägs och görs som jag bara tycker känns dumt. Så mer än en tvåa blir det inte.
Mat1az
2016-09-29
Otroligt snygg och stämningsfull, men den chockerar ofta och skapar en olustig känsla. Sheen och Spacek är spot on. Missade helt att det var samma Sissy Spacek som är med i serien Bloodline. Stark fyra.
2016-09-04
Hänförande snygg och fotot och scenografin från de ogästvänliga vidderna känns avgörande i en sån här historia. Faller dock inte riktigt för de småflummiga inslagen i Badlands. Jag hade hellre sett en mer renodlad roadmovie. Men både Sheen och Spacek är mycket bra.
Roswall
2015-10-28
Har svårt för filmens första del. Allt känns så osannolikt, men "it takes all kinds" antar jag. Under sista halvtimmen lyfter det, och det ihop med Sheens fantastiska agerande gör filmen ändå värd.

2015-06-09
omtitt. från 3a till 4a. jävligt nära 5an. kanske nästa omtitt
Qhunden
2014-12-04
"Takes all kinds". Väldigt fascinerande och tänkvärd skildring. Förundras över hur stämningsfull och poetisk den är, om så hänsynslösa och känslomässigt enkelspåriga individer. Man känner verkligen tristessen och det dystra lugnet, nästan som en logisk förklaring till vad som utspelar sig. Väldigt uppenbart var Quentin Tarantino fick sin inspiration till Natural Born Killers, en av mina favoritfilmer som yngre. Frågan är om inte Badlands är bättre?
2014-11-08
Detta är filmen om den mindre kända mördaren Charlie Starkweather. Han nöjesmördade och var en ung förbrytare. Polisen tog upp jakt genom hela Nebraska det tog dock slut i Wyoming. Starkweather avrättades i juni 1959. Martin Sheen är sanslöst bra i huvudrollen. Majoriteten av de bästa filmerna gjordes på 70-talet. Denna film är ännu ett bevis.
Salvation_Mind
2014-05-26
Första halvan är ju magisk.
Grane
2014-04-25
Vad fantastisk han är Martin! Väldigt nära en femma här, vacker på alla sätt och vis, fattas bara det där lilla extra.