2.9

Det grymma livet

Mondo. Här har vi filmen som startade alltsammans. Vi får följa den italienska journalisten Gualtiero Jacopetti då han, och hans kameraman Franco E. Prosperi, besöker de platser du aldrig vågat drömma om, eller ens trodde fanns. Titelmelodin "More", av Nino Oliviero, Riz Ortolani och Norman Newell, Oscarnominerades. Tillsammans har de rest till världens alla olika hörn och dokumenterat bisarra ritualer, sjuka beteenden och vrickade stammar. Det ena värre än det andra. Vad sägs om en tripp till en nudiststam i Nya Guinea där en kvinna ammar en gris, som enligt "lag" har ersatt hennes döda spädbarn. För att ge oss en inblick i hur bisarra, sjuka eller vrickade vi kan vara lite här och var övergår bilder från en djurkyrkogård i Hollywood till ett scenario på en thailändsk restaurang där man tillreder en hund.

Originaltitel Mondo cane
Alternativ titel Mondo Cane No. 1, A Dog's Life, Tales of the Bizarre: Rites, Rituals and Superstitions
Regissör Franco E Prosperi, Paolo Cavara, Gualtiero Jacopetti
Manus Paolo Cavara, Gualtiero Jacopetti
Genre Dokumentär, 60-tal
Skådespelare Stefano Sibaldi (röst)

Dele
2019-02-05
Kul (och obehagligt) att se denna "dokumentär" om människan och olika levnadssätt, ritualer och kulturer. Generaliserande både till ljud och bild och får naturligtvis tas med en nypa salt, men människan kan verkligen vara en obehaglig varelse.
Ful_fisk
2017-09-01
Mycket fascinerande och fängslande dokumentär! Lite smådryg på sina håll, men ändå konstant intressant och häftig. Snyggt färgfoto (ovanligt i dokumentärer från denna tid, men det fångar tidsandan perfekt) och coola bilder. Det största kruxet är väl att man på denna tid inte riktigt kunde ta upp dokumentärt ljud med samma lätthet som idag, vilket resulterar i att nästan allt man hör förmodligen är skapat i studio. Detta tar givetvis udden lite av autenticiteten ibland. Och så kanske den inte riktigt är så objektiv som den vill ge sken av. Men i övrigt en skitbra film!
F-M-J
2015-10-28
Även fast man säger att man skildrar allting ur ett helt objektivt sätt kan jag inte annat än höja ögonbrynen lite med scener som när den italienska mannen blir överrumplad av en drös brunstiga kvinnor. Känns väldigt iscensatt. Men annars älskar jag sådant här, som ett montage av människans natur och hur den kan komma i olika skepnader. Filmen får en svag fyra, lite tack vare sin kultstatus.
Virrpanna
2012-11-06
Intressant film, men lite föråldrad. Trodde den skulle vara äckligare än vad den var.
jeremy_jones
2012-10-30
Inte alls lika chockerande eller jobbig att se på som befarat. Istället är det till och med ganska trivsamt mellan varven. Den är hårt vinklad, precis som de andra mondos jag sett, och varvar ganska meningslösa inslag med hyfsat uppseendeväckande sådana. Helt klart underhållande och ganska sevärd, men blev tyvärr lite besviken och kan inte ge den något av de högre betygen. (3/6)
Raggarn
2012-03-26
Bra musik som ofta i italienska produktioner. Ibland blir man helt chockad av vad som visas men oftast är det en massa trams som förmodligen bara finns med som utfyllnad. Höll dock på att skratta ihjäl mig åt det pålagda ljudet under tjurscenen. Lite kul också att man i eftertexten tackar SAS för all hjälp under produktionen. Räcker dock bara till en 2a
Taliah
2011-11-23
Intressanta bilder men ännu mer intressanta tolkningar. Vitare eller manligare får man leta efter. Sjukt underhållande men samtidigt ganska tragiskt. För övrigt är hela mänskligheten värd en Darwin.
#54
2011-06-11
Växlar mellan absurt, äckligt och underhållande.
Gröne_Orm
2009-10-22
En fördomsfull smörja som får Filip och Fredrik att framstå som kandidater till guldspaden. Jag är heller inte så värst förtjust i djurplågeri. Men det är lik förbaskat progressivt som få - Weekly World News hade inte varit densamma utan mondo - och vissa av inslagen är ganska underhållande.
Bumsi
2008-10-25
Den är äntligen slut ^^ jävligt lång, men hamnar ändå på 4 för en känsla av kultfaktor