3.3

Det gyllene fältet

Nioårige Seth och hans kompisar är säkra på att den svartklädda kvinnan Dolphin, en änka som bor ensam i ett stort hus i närheten, är en vampyr. Seths kompisar försvinner en efter en och hittas döda på olika ställen i närheten, tillräckligt nära Seths egen bostad för att göra hans far till huvudmisstänkt som mördaren. Men Seth själv är helt övertygad om att det är vampyrens verk.

Originaltitel The Reflecting Skin
Regissör Philip Ridley
Manus Philip Ridley
Genre Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Viggo Mortensen, Lindsay Duncan, Sheila Moore, Duncan Fraser, Jeremy Cooper, David Longworth

Skapad 2019-12-15 av Mats_Sve
På den Amerikanska landsbyggden lever Seth, en liten kille på 9 år med sin mamma, pappa och bror. En dag får Seth höra om vampyrer, han misstänker direkt Dolphin, en ensam kvinna. Snart dör Set...   Läs mer »

2016-07-14
Mycket skrik och lite ull. Pretentiöst så det står härliga till med foto så storslaget och överarbetat att det ger påsar under ögonen, och med musik så bombastisk att man tror att det är ett dåligt skämt. Symbolik in absurdum, kassa barnskådisar och total avsaknad av konstnärlig glimt i ögat. En hel del bra och minnesvärda scener och sekvenser, men helheten känns mest ansträngd. Den skickligt plastikopererade kejsarens nya kläder. (6-/15)
mazquara
2014-11-30
intressant manus, men regin är alltför undermålig - synd, för jag hade verkligen velat gilla det här!
Dele
2014-07-13
Fint fotad och tonsatt historia som växer vartefter, berättad med ett varmt poetiskt handlag. Och under ytan kryllar av intressanta mänskliga ämnen.
ThePatient
2013-08-15
Gud vad den försöker vara betydelsefull utan att lyckas. Dessutom svårt att bry sig när de två karaktärerna som syns mest i filmen är vidrigt störiga.
jeremy_jones
2012-11-02
Den gör så jäkla ont att se. Trots en del märkbara brister, skådespelet är särskilt ojämnt hos barnskådisarna, är detta ett ångestridet och mångbottnat mästerverk med tung symbolik och emotionell punch. (6/6)
koldowsky
2012-07-26
Vilken jävla rulle. Genial!
Grillo
2012-05-11
Stark film. Man undrar om det är så här en psykopat föds...
Wittmann
2012-04-09
Jaha. IMDB hade listat filmen som "horror". Men det visade sig vara ett renodlat drama i sin enklaste form - smärtsamma familjerelationer, sorgen över att mista någon man älskar och svårigheterna i ett barns liv. Man har sett det tusen gånger förut. Till och med filmskaparen verkar vara medveten om det och avslutar därför, helt genialiskt, filmen mitt i handlingen. Det bästa med filmen är därför slutet - som filmskaparen hoppar över.
Noseman2005
2010-10-31
Skådespeleriet och dialogen sänkte den här mer än nödvändigt. På det stora hela var det en lovande film, men tyvärr fokuserade den mer på att vara/bli säreget än tydlig (och bra). En trea får det bli.
amam
2010-08-14
Grymt snygg men har en del brister mest i manus som förhindrar ett högre betyg.