3.2

Det gyllene skinnet

Filmatisering av den klassiska grekiska sagan om Jasons jakt på det gyllene skinnet.

Originaltitel Jason and the Argonauts
Regissör Don Chaffey
Manus Jan Read, Beverley Cross
Genre Action, Familjefilm, Fantasy, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Honor Blackman, Todd Armstrong, Gary Raymond, Nancy Kovack, Nigel Green, Michael Gwynn, Douglas Wilmer, Jack Gwillim, Laurence Naismith, Niall MacGinnis, John Cairney

Skapad 2019-12-14 av ses11
Det gyllene skinnet är en av dem mest beryktade och storslagna äventyrsfilmerna som gjordes på 1960-talet. Frågan är hur det håller idag. Det var först med Sinbads tusen äventyr som jag uppt...   Läs mer »

2019-02-11
Så klassiskt som ett fantasyäventyr kan vara. Svettiga män kämpar mot utmärkta stopmotion-effekter i allehanda fräcka miljöer. Töntfaktorn finns såklart där hela tiden, men detta är så charmigt att det är omöjligt att inte le sig igenom hela filmen. Effekterna var nog rätt otroliga för sin tid.
martineden
2018-08-14
[rek. 3] En riktig myspysrulle! Många fina scener med fantastisk stop motion. Detta är en riktig stop motion klassiker som är välförtjänt av sitt rykte. Det är inte bara själva stop motion effekterna i sig utan även Harryhausens design på varelserna. Även scenografin är härlig. Det negativa är att jag tycker att, även om filmen klart är strukturerad kring Harryhausens animationer, så är manusets länkande avsnitt mellan dessa ganska svaga. Karaktärerna utvecklas minimalt och filmen består i regel av ett gäng episoder av Harryhausens animationer. Även om detta är fallet i flera av hans filmer tycker jag att man i andra fall fokuserar bättre på att länka handlingen och utveckla karaktärerna Detta sagt så är det fortfarande en riktigt njutbar och härlig äventyrsfilm. Bra!!, 3+
DrJW
2015-03-15
Handlingen var verkligen bra, men de är synd att dem hoppade en del i berättande och inte tog sin tid. De hade inte behövt va slött, den kunde ha berättats i en viss fart. Höjdpunkten är ju stop motion-effekterna av Ray Harryhausen.

2014-12-31
Underbar matinéfilm med verkligen bra effekter för sin tid! Mycket underhållande.
2014-11-12
Ända sedan jag föddes har denna film funnits hemma hos mina föräldrar och jag såg säkert på den minst en gång i veckan när jag var liten. Jag kan med säkerhet säga att jag inte har sett en film lika många gånger som denna. När jag ser den idag förstår jag varför för det är ett härligt äventyr med massa sköna monster, levande skelett och hjältar. 3+
2013-12-09
Inte särskilt storslaget, men fräck stop motion. Dessvärre hopplöst förlegat. (5+/15)
dudson
2013-09-13
Skeletten rockade kommer jag ihåg när jag senast såg den för ca..22år sedan. dax för en omtitt"
Dutch
2013-08-10
Härligt och sagolikt.
gre
2012-11-27
Fantastiska effekter av Ray Harryhausen men inte mer än så...............
Greggor
2011-06-24
Trevlig film, underbar slutstrid. Mycket bra stopmotion effekter.