3.6

Det hände en natt

En journalist får korn på en bra story när han känner igen en arvtagerska på rymmen. Han slår sig i slang med henne under en resa med en landsvägsbuss.

Originaltitel It Happened One Night
Regissör Frank Capra
Manus Robert Riskin
Genre Komedi, Romantik, Äventyr, 30-tal, Roadmovie
Skådespelare Clark Gable, Claudette Colbert, Walter Connolly, Roscoe Karns, Jameson Thomas, Alan Hale, Charles C Wilson, Arthur Hoyt, Blanche Friderici, Ward Bond, Harry C Bradley, Wallis Clark, George P Breakston

Lotso
2018-04-05
I sin helhet är det ibland de simpla sakerna som sticker ut och är minnesvärda. Som jag sagt tidigare, behövs inte mycket för att göra en bra film. Men levererar man en bra berättelse med två bra skådespelare och karaktärer man bryr sig om så går det i hamn. Denna filmen är exakt sådan typ av film. En härlig romcom som har stått “test of time” och två huvudpersoner man har svårt att inte gilla.
Pi-R
2017-11-30
Colbert och – framför allt – Gable briljerar såväl i egen rätt som som par, manuset är inte jätteorginellt med dagens ögon, men torde ha varit desto mer nyskapande för sin samtid. Regin är helgjuten, och dialogen har ett flertal guldkorn. Vid ett par tillfällen blir trettiotalets könsroller alltför tydliga, men på det hela taget, så klarar filmen sig förvånansvärt bra också i det avseendet. Största kvalitetsdippen kommer i scenen när Greyhoundbussens passagerare spritter ut i sång. På det hela taget, en stabil fyra, en klassiker och en feelgoodrulle i ordens bästa bemärkelse.
92axha10
2017-02-11
Capra är en skicklig filmmakare. Gable är en charmig herre. Allt man behöver för en skön komedi.
ulpe01
2017-01-05
Charmigt och underhållande, bortsett från slutet där det verkar som att man filmat utan huvudrollsinnehavarna av någon outgrundlig anledning. Betyget beror mest på att jag gillade Gable och Colbert så mycket.
myslas
2016-11-06
Colbert och Gable är utmärkta i sina roller men manuset är inte av samma klass. Det finns några briljanta scener men också en del utfyllnad.
Murvel48
2016-09-28
Det här var säkert bra för 82 år sedan men nu är det bara fånigt, tråkigt, innehållslöst och allmänt överspelat. Sorry...
Fiskjävel
2016-08-12
Filmen är säkert bättre än vad jag upplevde den. Koncentrationen kan dock inte alltid ligga på topp. Jag tyckte att filmen hade en hel del sega partier och handlingen kändes inte speciellt tilldragande för min del. Skådespelarinsatserna var dock formidabla. 3.
HansMoleman
2016-02-20
Förstår att båda huvudrollsinnehavarna vann varsin Oscar. Bra prestationer och en mycket bra film!

2016-02-07
Uten Gable og spesielt Colbert tror jeg ikke denne ville vært mer enn 3/4.
F-M-J
2015-07-17
Frågan är om jag precis såg genom tidernas bästa romantiska komedi. Gable och Colbert har en otrolig personkemi och humorn i filmen är lättsam och går perfekt ihop med det stilistiska fotot och handlingen. En varm rekommendation, ett litet mästerverk.