3.2

Det handlar om kärlek

Fransmannen Michael Marnet möter amerikanskan Terry McKay på en lyxkryssare och blir genast kära i varandra. De bestämmer sig för att träffas igen 6 månader senare så Michael har tid på sig att skaffa försörjningsmedel. Bara några minuter innan deras återförening sker dock något oväntat, Terry skadas i en bilolycka.

Originaltitel Love Affair
Regissör Leo McCarey
Manus Mildred Cram, Leo McCarey, Delmer Daves, Donald Ogden Stewart
Genre 30-tal, Komedi, Drama, Romantik
Skådespelare Irene Dunne, Charles Boyer, Maria Ouspenskaya, Lee Bowman, Astrid Allwyn, Maurice Moscovitch

2015-01-06
Väldigt bra och sevärd film där relationen mellan två människor behandlas på ett väldigt lyckat sätt. Man känner och lever sig in i karaktärernas känslor och det är verkligen ett exempel då man lyckats med manuset. Irene Dunne och Charles Boyer i huvudrollerna levererar dessutom fantastiska prestationer och det syns att de gillade att medverka i denna film. Båda två uttalde sig senare i livet om att denna film var deras favorit i karriären.
ModestyWilde
2014-09-23
Den här oförglömliga snyftaren som är en av världens bästa kärleksfilmer, är lågmäld och med hjärtat på rätta stället. (Färgfilmen som kom 20 år senare är nästan lika bra - det är bara det att den saknar Irene Dunne, som sjunger så vackert och har den rätta charmen.) Alla skådespelarinsatser är bra och filmen en riktig klassiker när det gäller romantik och ödmjukhet. Det här är en av de filmer jag skulle rädda till eftervärlden om jag bara fick ta med mig några stycken till en öde ö. En solklar 5:a för att det inte finns någonting att klaga på - allt stämmer!
origC-J
2008-07-27
Riktigt old school-melodram som tyvärr lutar åt pekoralhållet med mycket kärlek, lite exotiska platser, och en välstämd barnakör.
Czechflash
2007-12-25
Som jag kommer ihåg det tyckte jag remaken An Affair to Remember var snäppet bättre. Men så var det också den jag såg först, så denna kanske hade fungerat bättre om jag sett den först. Relationen känns lite platt och likaså filmen, men den kommer igång bättre när de ska träffas efter 6 månader. Klarar godkänt.
MaraJade
2006-12-04
Först såg jag Love Affair (1994) och den tyckte jag inte var så bra, sedan såg jag An Affair to Remember (1957) och fann att den var något bättre. Men nu när jag har sett denna version så kan jag utan tvekan konstatera att Love Affair från 1939 slår de andra två med hästlängder.
sub-siv
2004-08-10
ja hon är underbar, rolig, fantastisk!
springbay
2004-08-04
Och där sitter hon och där står han och dom vill inte förstå varandra trots att dom vill vara lyckliga tillsammans men dom är så stolta och allt är så sorgligt och så går han in i rummet bredvid och så och så... Rejäl snyftare med en suverän Irene Dunne i huvudrollen!