3.4

Det hemliga rummet

Sammy, en handikappad vapeningenjör under andra världskriget finner det svårt att leva med sitt men och de politiska konflikterna hans hemliga ingenjörsavdelning tvingas brottas med. Samtidigt har flera mystiska minbomber släppts över England och Sammy får ansvaret att ta reda på hemligheten bakom dem.

Originaltitel The Small Back Room
Alternativ titel Hour of Glory
Regissör Michael Powell, Emeric Pressburger
Manus Michael Powell, Emeric Pressburger
Genre 40-tal, Drama, Thriller, Krig, Film-Noir
Skådespelare Cyril Cusack, Jack Hawkins, Geoffrey Keen, Leslie Banks, Robert Morley, Michael Gough, David Farrar, Kathleen Byron, Emrys Jones, Michael Goodliffe, Sid James, Milton Rosmer, June Elvin

KimEkberg
2020-04-09
väldigt snyggt och kärleksfullt berättande som tillåter sig detaljer och krusiduller. spännande inblick i krigstidens mer makliga delar och stämning. förstår dock inte det äktenskapliga psykodramat med whiskyflaskan och plåt-foten.
Disintegrator
2013-12-09
En lågmäld historia om en man som kämpar med sin (maskulina) självbild. Farrar spelar i andra P&P-filmer en typisk hjälte men här figurerar han som en väldigt otypisk leading man som inte dominerar situationer han befinner sig i. Mise-en-scene understryker detta; se t.ex bordsplaceringen i klubbscenen, Bogart hade aldrig suttit inträngt i ett hörn en nivå under de dansande paren. Filmens position i P&P kronologi är rätt märklig då duon hade gjort flera läckra Technicolor i rad som The Red Shoes och Black Narcissus, men här har de helt plötsligt gått tillbaka till B&W och temat WWII.
Czechflash
2008-09-11
David Farrar är bra i huvudrollen och jag tänker på Ray Milland i The Lost Weekend (klara referenser till den alkoholiserade mannen). Tycker dock filmen tar lite för god tid på sig att bygga upp allt och det gör också att den inte är lika stark under första halvan som andra. Gillar detaljrikedomen i fotot med smarta lösningar, dock lite för mörk på sina ställen. Stark trea.
DanielMott
2008-03-01
Mycket bra och engagerande med en välgjord drömsekvens och thereminmusik. Rekommenderas starkt!
goeran
2006-04-17
Ett intressant och spännande drama, mycket tack vare David Farrar i rollen som den neurotiske bombexperten Sammy Rice. Kathleen Byron, i rollen som hans flickvän Susan, är också mycket bra. Filmen ger en bra inblick i krigstidens förhållanden och byråkrati.