3.4

Det kalla ögat

John Cassellis är en hårdhudad TV-reporter. Han inriktar sig på att rapportera om våldsamheter i getton och om rasism. Han upptäcker att bolaget han jobbar för har låtit FBI ta del av hans material för att de ska hitta misstänkta. Han protesterar men får sparken. Efter detta ger han sig av till 1968 års "Democratic National Convention" i Chicago.

Originaltitel Medium Cool
Regissör Haskell Wexler
Manus Haskell Wexler
Genre Romantik, Drama, 60-tal
Skådespelare Marianna Hill, Verna Bloom, Sid McCoy, Robert Forster

Tonti
2021-03-28
Lite Godard, lite Watkins - i New Hollywood-tappning!
Manko
2016-04-01
Stundvis imponerar den, men det är tyvärr en alldeles för ofokuserad upplevelse för att nå några högre höjder.

2014-07-17
Fotot och bildkompositionen är bara wow! Men vad annars att förvänta av filmfotografen Wexler i regissörsstolen. Men historien engagerar mig inte, det blir stil över substans i längden.
Czechflash
2012-06-04
Tråkig och oengagerande, tyvärr. Den dokumentära biten mot slutet är det som höjer filmen en aning. Men det absoluta slutet ger huvudbry och även om det skulle vara bra i en annan sorts film, funkar det inte här.
precineadd
2011-10-25
ojämn men fängslande.
XenoMorph
2010-06-10
Väldigt ojämn film. Vissa delar är väldigt bra, framförallt sista 30 minuterna, men handlingen är helt ointressant.
Kakis
2005-04-24
Omskakande. Wexlers kameraarbete är inte av denna värld, och dialogerna - improviserade eller ej - är helt fantastiska. Den här filmen kommer jag se många gånger.