3.5

Det ligger i blodet

Toppreportern Hildy Johnson meddelar att hon ska lämna nyhetsbranschen för hemmets lugna vrå med sin tråkiga fästman Bruce. Hennes krävande redaktör och före detta man Walter Burns blir då fast besluten inte bara att få henne tillbaka till tidningen utan också att vinna hennes hjärta på nytt.

Originaltitel His Girl Friday
Regissör Howard Hawks
Manus Charles Lederer
Genre Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Cary Grant, Rosalind Russell, Ralph Bellamy, Gene Lockhart, Porter Hall, Ernest Truex, Cliff Edwards, Clarence Kolb, Roscoe Karns, Frank Jenks, Regis Toomey, Abner Biberman, Frank Orth, John Qualen, Helen Mack, Alma Kruger, Billy Gilbert, Pat West

F-M-J
2021-07-05
Skådespel i världsklass. Riktigt gött tempo. Se den.
BarryHero
2021-01-21
Otroligt tempo och dialog i 1940-talsfilm som är underhållande från början till slut. Cary Grant och Rosalind Russel har ett fantastiskt samspel och framför allt Grant visar vilken stor filmstjärna han var även om hans rollfigur i grunden är ganska osympatisk. Det märks att Grant och gänget hade kul när man improviserade fram stora delar av dialogen.
hsimpson
2020-04-29
Ett par underhållande repliker, men annars är det här alldeles för gapigt och magsårsframkallande. Svag tvåa.
92axha10
2018-10-13
Typisk screwballkomedi med rappt manus och hysteriska karaktärer. De två huvudrollerna är fantastiska och levererar den kvicka dialogen på ett övertygande sätt.

2016-11-15
Spennende og underholdene historisk dramaturgi.
emmycaution
2016-06-12
En alldeles för jobbig film. Mycket gap och pladder. Håller även med Barneyk om att handlingarna inte är så romantiska som de försöker framställas.
myslas
2016-01-01
Finfin dialog i den här rappa komedin men det är Rosalind Russell som gör filmen med en fantastisk rolltolkning.
andmoreagain
2015-08-23
Är, ibland, alldeles för gapig och lustgheterna måttligt roande. Annars var den väl rätt bra och rapp. Svag trea.
sawa
2015-03-31
Bra, rapp dialog men lite överdriven emellanåt.
2015-03-19
Jag tycker det är osmakligt när det framställs som romantiskt att på något vis så aktivt göra tvärtemot vad någon annan säger. I övrigt är det väldigt fartfyllt, underhållande och charmigt. Snabbpratande 40-tals reportrar är en fröjd! Stark trea trots osmakligheterna som bitvis ursäktas av åldern.