3.5

Det ljuva livet

Skandalreportern Marcello lever ett fartfyllt liv i Rom. Vi får följa honom genom en kavalkad av händelser och upptåg. Tack vare sitt jobb kan han röra sig i rikemanskretsar och träffa mängder av excentriska konstnärer, vackra kvinnor och kändisar. Då han inte rapporterar från den lilla byn där två barn sett Madonnan eller badar i Fontana di Trevi med filmstjärnan Sylvia, besöker han efterfester i övergivna villor eller tar med sin gamle far på nattklubb. Kort sagt lever han det ljuva livet.

Originaltitel La dolce vita
Alternativ titel The Sweet Life
Regissör Federico Fellini
Manus Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli, Brunello Rondi
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Yvonne Furneaux, Magali Noël, Alain Cuny, Annibale Ninchi, Walter Santesso, Valeria Ciangottini, Riccardo Garrone, Ida Galli, Audrey McDonald, Alain Dijon, Lex Barker, Nadia Gray, Nico, Polidor, Laura Betti

hsimpson
2019-05-17
Det bruna betyget.
KimEkberg
2019-04-03
mycket fet på ett sätt, i sin struktur och festlighet, och man fattar den har varit med och gett upphov till mycket. Däremot är den ju ganska misogyn i sin känsla, vilket säkert har någon form av realistisk botten i dolcevita-kulturen: men det blir ändå för jobbigt att titta på, och blir bara feminism genom en holliday-läsning. Saknar kvinnliga figurer att identifiera mig med. (manliga också, till filmens försvar)
2017-10-25
2016-12-03
Så sjukt jävla tråkig och ointressant.
Starlette
2016-11-23
2-. Ointressant.
andybrando
2016-10-05
Stilbildande film i vilken Fellini både lyckas skildra det mondäna 60-talet och skapa några av dess mest berömda bilder. Enligt min åsikt en av hans mest underhållande och lättillgängliga filmer.
HansMoleman
2016-03-13
En klassiker som jag hade velat säga var fantastisk, men i ärlighetens namn förstod jag mig inte på den alls. Finns såklart en del bra (stilbildande) scener, men den är alldeles för lång och överlag tråkig.
Spidde
2016-02-22
Mycket bra och nyanserat drama, med bra skådespel och mycket snyggt foto. Några scener känns lite väl utdragna men överlag var den inte så seg som jag hade väntat mig. Klart sevärd!
mylar
2015-11-09
Alldeles för lång, samma resultat hade kunnat nås även med en vassare klippare. Filmen är en helt okej skildring av en viss grupp människor, även om det är väldigt oklart vilket arbete huvudpersonen faktiskt utför. Trots sin längd är det även väldigt osammanhängande och hoppigt och långa stunder är det helt ointressant.
F-M-J
2015-07-29
Ett av de stora verken i filmhistorien. La Dolce Vita är en intellektuellt stimulerande film som är tekniskt fullbordad och lyckas samtidigt utforska den mänskliga egoismen och fåfängan på ett mångbottnat och oerhört smart sätt. Den mycket kända scenen i fontänen är makalös men det finns fler att belysa än bara den. Min absoluta favoritscen (kanske i filmhistorien) är när en stor folksamling har samlats för att beskåda två barn som sägs sig kunna hela folk och se Jungfru Maria och uppståndelse sker. Eller slutscenen som blir ett slags crescendo i vulgaritet och fungerar som en stark och obehaglig insyn i tomheten i narscisimen. Det finns så oerhört mycket mer att hylla i detta storslagna mästerverk, att börja skriva om tekniska detaljer hade krävts flera A4-sidor för. Så jag avslutar helt enkelt med bekännelsen att "La Dolce Vita" är en definitiv kandidat på min topp tio.