2.8

Det magiska svärdet - Kampen om Camelot

Mycket sång och komik i Warner Bros första tecknade långfilm. Historien utspelar sig i England vid tiden då kung Arthur var ung och staden Camelot höll på att byggas. Kayleys stora dröm är att bli riddare precis som hennes far. Bland riddarna vid det runda bordet finns skurken Ruber som är trött på kung Arthur och helst skulle se sig själv på tronen. Rubert försöker ta Excalibur ifrån kung Arthur men hans mytologiske medhjälpare tappar svärdet som landar i den förbjudna skogen. Kayley, den unge blinde Garret & en komisk tvåhövdad drake kämpar sig fram genom den magiska skogen för att hinna fram till svärdet först och rädda kung Arthur och Camelot.

Originaltitel Quest for Camelot
Regissör Frederik Du Chau
Manus William Schifrin, David Seidler, Vera Chapman, Kirk De Micco, Jacqueline Feather
Genre Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Andrea Corr (röst), Bryan White (röst), Gary Oldman (röst), Jane Seymour (röst), Céline Dion (röst), Pierce Brosnan (röst), Don Rickles (röst), Eric Idle (röst), Jessalyn Gilsig (röst), Cary Elwes (röst)

2018-02-27
Nej, riktigt tråkig film..
peu-depeu
2015-09-20
Filmen har tyvärr ingenting speciellt att erbjuda. Den är en stereotyp av en tecknad film utan att fördjupa sig i något.
hallon_147
2013-09-10
En medelmåttig film. Jag gillar dubbningen, särskilt Niklas Andersson (Garrett) och Tommy Nilsson (Ruber). Jag gillar storyn, det känns som en lite ovanlig film. Tyvärr sänker det faktum att den är tecknad på ett riktigt dåligt sätt betyget från en 4:a till en medelmåttig 3:a.
foppa99
2012-06-20
storyn o många av sångerna tycker jag mycket om.tyvärr anser jag inte detaljerna hålla samma standard (tex monstren)
izaFACE
2011-11-10
tvåhövdade draken höjer ju bara filmen så mycket!
RunRiot
2011-10-30
Älskade den när jag var liten, men den har verkligen inte åldrats väl i mina ögon. "Warner Bros första tecknade långfilm" känns mer som ett misslyckat försök att vara Disney. Håller med ernils_l, musiken sitter verkligen inte rätt nånstans. En ballad mitt i ett krig? Nej tack.
Tobbiee
2011-06-30
En favorit från förr! :)
Nathalena
2010-12-07
Inget dåligt i denna. En äkta film, innehåller dock för mkt smörja för att kunna få högre betyg.
Blink182
2010-12-02
Bra tecknad film. Sånt här görs inte längre och det är synd
ernils_l
2010-07-06
Det finns potential och talang inblandat, men det schabblas bort genom ett riktigt dåligt manus och en ryckig handling full av plotholes. Musiken är dock bra, om än vansinnigt malplacerad.