2.4

The Dark Tower

Den siste revolvermannen Roland Deschain letar i ett ökenlandskap efter ett mörkt torn, för att förhoppningsvis kunna rädda en döende värld. Baserad på Stephen Kings stora livsverk på åtta böcker.

Originaltitel The Dark Tower
Regissör Nikolaj Arcel
Manus Nikolaj Arcel, Akiva Goldsman, Anders Thomas Jensen, Jeff Pinkner
Genre Äventyr, Skräck, Action, Fantasy, Science Fiction, Western, 2010-tal
Skådespelare Matthew McConaughey, Idris Elba, Tom Taylor (I), Dennis Haysbert, Ben Gavin, Claudia Kim, Jackie Earle Haley, Fran Kranz, Abbey Lee, Katheryn Winnick, Nicholas Pauling, Michael Barbieri, José Zúñiga, Nicholas Hamilton, Inge Beckmann

Nintendo64
2019-10-14
Inte läst boken. Kändes helt ok till en början men sedan blev det väldigt mycket plot holes och slutet kändes extremt stressat och ofärdigt.
MetalJukebox
2019-09-20
Tyvärr riktigt bedrövlig.
hsimpson
2019-07-30
Hyfsat spännande och underhållande, men ingen kvalitetsfilm.
Tatty
2019-07-21
Gillade den mycket speciellt när det finns barn med filmer som gör det spännande i filmen. Spännande och kände lite intensiv i filmen. Även lite sorglig men väldigt bra!
martineden
2019-06-29
Även om jag inte tycker att filmen är direkt dålig så känns den oerhört komprimerad. Man har mer eller mindre tagit "mytologiska" element ur boken och strukit stora delar av handlingen och några av de centrala temana och karaktärerna, vilket jag tycker förstör en del av filmens appeal för dem som läst och gillar böckerna. En del fina scener och ganska bra skådespel. Min upplevelse är att man tagit fragment ur böckerna för att man vill återskapa världen utan att vara intresserad av den episka handlingen. Helt okej, men tyvärr inte bra. 2+
JimmyChris
2019-06-26
Inte läst böckerna, men bra castad! Ett äventyr för en ungdom, är lite smålöjlig men ändå underhållande. Svag 3.a.
Norpan0
2019-03-21
Eh... nästan ingenting kvar av böckerna ju. Nog för att mycket i böckerna är skit och borde strykas, men filmen känns marginaliserad. Känns som en kortfilm. De hade fått till en verkligen speciell stämning i början dock. Det enda jag gillar är hur Roland laddar om sina revolvrar.
lucius
2018-11-15
Tur att jag hade läst böckerna innan. Annars hade jag aldrig intresserat mig för dom. Nästan synd att kalla filmen en adaption på böckerna då ramhandlingen är så avskalad och så mycket är utelämnat att den knappt liknar förlagan. Hade jag varit King hade jag känt mig förolämpad.
theFeber
2018-08-29
Hjälp! Hur kan denna bokserie vara så kultförklarad? Det frågar man sig efter att ha sett den här rullen. Framförallt känns den krystad och töntig! Den inleder hyfsat ok men sedan staplas de pinsamma scenerna på varandra.
#54
2018-08-26
Ännu ett menlöst actionäventyr stöpt i samma form som alla andra.