Det nakna ansiktet

Året är 1982, i Polen. Ula har precis förlorat make i hjärtinfarkt. I efterhand inser hon hur mycket hon har älskat Antek och hon börjar undra om hon egentligen orkar leva utan honom. Antek var advokat och nu tar andra över hans oavslutade fall. En gammal, trött advokat får ta hand om Darek, en ung man som utpekats som strejkledare. Historien om om den sörjande hustrun och den politiska rättegången vävs ihop.

Originaltitel Bez konca
Alternativ titel No End, Utan slut
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Marek Kondrat, Michal Bajor, Artur Barcis, Jerzy Radziwilowicz, Aleksander Bardini, Maria Pakulnis, Grazyna Szapolowska, Krzysztof Krzeminski, Jerzy Kamas
Filmnummer 20324

Sheepy
2022-11-20
Något ojämn, men i slutändan en stark film. För mig är sorgen det starkaste temat och scenen när hon rutinmässigt häller upp två koppar kaffe för att sedan slå ut den ena sticker ut lite extra. Ledmotivet är starkt, skapar mystik och ligger som en mörk filt över filmen. Min tolkning är att No End syftar till tomrummet en person lämnar efter sin död.
RustyFilm
2022-10-09
Två historier behandlas och flätas samman av Krzysztof Kieslowski. En om Urszula Zyro (mycket välspelad av Grazyna Szapolowska). Hon förlorar oväntat sin make Antek. Vi får en intressant inblick i hennes sorgearbete och hur Antek spökar för henne. En annan om fortsättningen på det arbete som Antek (han var advokat) bedrev just innan sin död. Det handlar om politik, polsk fackföreningsrörelse och en trött gammal advokat som tagit över Anteks utredning. Här räcker inte min kunskapsbas till för att jag ska kunna hänga med, så det blir lite svårt och tråkigt att bese. (det hela utspelar sig i Polen början av 80-talet när Solidaritet växte fram och blev ett frö till mycket stor omstörtning i hela Sovjetimperiet)
KyLLo
2021-08-26
Varken personerna eller handlingen intresserar.
Raimo_1985
2015-01-15
Utan slut är en bra titel. Astråkig, meningslös och deprimerande. Sämsta Kieslowski hittills.
Ful_fisk
2014-02-07
Tidig Kieslowski som tar avstamp vid en advokats dödsfall. Vi får sedan följa hans familj, den fängslade mannen som han skulle ha försvarat och personerna kring rättegången. Snygg blandning av det politiska dramat och den känslosamma historien om att hantera dödsfall. Mycket bra.
Korben_Dallas
2013-09-05
En polsk milf, nån död ande, lite snusk och en massa dyster politik jag inte hajar nåt av - precis de jag vill se idag...
NtoNW
2013-08-02
Ett mycket starkt tidsdokument, här även med Kieslowskis speciella "larger than life"-känsla och med Zbigniew Preisner makalösa musik. Förstår inte riktigt kritiken, följer allt det människor gör en inre logik där konsekvenserna är klara? Tycker nog att kaoset i Urszulas liv framgår ganska klart.
hsimpson
2013-07-15
Pretentiöst och ohyggligt långtråkigt. Fyra nyanser av öststatsgrått, och så lite politik och lite naket på det. En typisk Kieslowski, med andra ord.
lottes
2013-04-26
Melankolisk och med en underton av hopplöshet. Ja.... Snyggt gjord men mammans handlande stämmer inte för mig.
sirkurt
2013-04-06
Tyckte mycket om den delvis, väldigt vackert foto och jag gillade historien om den ensamstående mamman som precis har förlorat sin make men så fort det börjar handla om de andra karaktärerna och det andra som händer blir jag inte så engagerad och tappar intresset och förstår inte riktigt vad det går ut på men överlag en väldigt vacker, mystisk, intressant film med många bra scener.