Det nakna ansiktet

Året är 1982, i Polen. Ula har precis förlorat make i hjärtinfarkt. I efterhand inser hon hur mycket hon har älskat Antek och hon börjar undra om hon egentligen orkar leva utan honom. Antek var advokat och nu tar andra över hans oavslutade fall. En gammal, trött advokat får ta hand om Darek, en ung man som utpekats som strejkledare. Historien om om den sörjande hustrun och den politiska rättegången vävs ihop.

Originaltitel Bez konca
Alternativ titel No End, Utan slut
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Marek Kondrat, Michal Bajor, Artur Barcis, Jerzy Radziwilowicz, Aleksander Bardini, Maria Pakulnis, Grazyna Szapolowska, Krzysztof Krzeminski, Jerzy Kamas
Filmnummer 20324

Raimo_1985
2015-01-15
Utan slut är en bra titel. Astråkig, meningslös och deprimerande. Sämsta Kieslowski hittills.
Ful_fisk
2014-02-07
Tidig Kieslowski som tar avstamp vid en advokats dödsfall. Vi får sedan följa hans familj, den fängslade mannen som han skulle ha försvarat och personerna kring rättegången. Snygg blandning av det politiska dramat och den känslosamma historien om att hantera dödsfall. Mycket bra.
Korben_Dallas
2013-09-05
En polsk milf, nån död ande, lite snusk och en massa dyster politik jag inte hajar nåt av - precis de jag vill se idag...
NtoNW
2013-08-02
Ett mycket starkt tidsdokument, här även med Kieslowskis speciella "larger than life"-känsla och med Zbigniew Preisner makalösa musik. Förstår inte riktigt kritiken, följer allt det människor gör en inre logik där konsekvenserna är klara? Tycker nog att kaoset i Urszulas liv framgår ganska klart.
hsimpson
2013-07-15
Pretentiöst och ohyggligt långtråkigt. Fyra nyanser av öststatsgrått, och så lite politik och lite naket på det. En typisk Kieslowski, med andra ord.
lottes
2013-04-26
Melankolisk och med en underton av hopplöshet. Ja.... Snyggt gjord men mammans handlande stämmer inte för mig.
sirkurt
2013-04-06
Tyckte mycket om den delvis, väldigt vackert foto och jag gillade historien om den ensamstående mamman som precis har förlorat sin make men så fort det börjar handla om de andra karaktärerna och det andra som händer blir jag inte så engagerad och tappar intresset och förstår inte riktigt vad det går ut på men överlag en väldigt vacker, mystisk, intressant film med många bra scener.
answai
2012-01-20
Kieslowski är en mästerregissör när det gäller, i brist på bättre ord, "romantisk melankoli" - ta t.ex. slutscenen i Den blå filmen. Även i denna finns några fina scener, men tyvärr drar handlingen ner ordentlig. Visst, han visar ofta en religiös slagsida, men här går det för långt. Och i sitt politiska budskap är filmen under all kritik (såvida man inte tar sig stora tolkningsfriheter: t.ex. hur hon prostituerar sig till amerikanen, en metafor över Solidaritet och liberalism).
PierreLunaire
2011-12-12
Det här är en riktigt bra film. Allt är naturligtvis väldigt "polskt" 80-tal, i färger och kläder och allt, men berättelsen är egentligen tidlös. Visst ger insikten i Solidarnosc framväxt en starkare känsla för temat men egentligen utspelar sig filmen lika mycket på ett mer allmängiltigt plan. Darek blir ett offer för andras intressen när den ende som kanske kunde ge honom en egen chans, dvs Antek, har gått bort. Scenen när Darek blir frikänd är egentligen lysande. Istället för glädje finns bara ett tomt intet. Ingen gläds egentligen, eftersom frikännandet inte blev en seger för någon. Stark 3:a
Albion
2010-06-10
En ganska tung film men samtidigt gripande och närgången. Det är som vanligt noggrant välregisserat och en stark närvaro i skådespelandet när Kieslowski håller i trådarna. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-