3.5

Det nya landet

Berättelsen om den 15-årige somaliske pojken Ali som möter den 40-årige iranske mannen Massoud tar sin början på en flyktingförläggning i Skåne. Då de en dag blir vittnen till en brutal avvisning bestämmer de sig för att ge sig ut på en fantastisk resa i den svenska sommaren.

Originaltitel Det nya landet
Alternativ titel The New Country
Regissör Geir Hansteen Jörgensen
Manus Peter Birro, Lukas Moodysson
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Mike Almayehu, Michalis Koutsogiannakis, Lia Boysen, Lars Väringer, Anette Lindbäck, Simon Norrthon, Ingrid Luterkort, Evert Lindkvist, Inga Ålenius, Nicholas Riesbeck, Jan Åström, Bengt Sanzén, Leonardo Gwiazda, Bengt Erlandsson, Siv Hansson, Frida Harrysson, Axel Lindbäck, Hampus Öström, Olli Markenros, Maj Johansson, Jan-Erik Emretsson

ToddDowney
2018-05-02
Vet inte ens vart jag ska börja med dehär haha. Tror jag aumerar allt med dessa få orden: 'du tro du kan köpa allting för dina pengar. Du är SJUK gubbe'.
2017-10-01
Speciell film, men den är bra...
2014-11-21
Detta är ju ursprungligen en TV-serie som bara har trimmats ner i tid för att passa även i filmformatet. Jag föredrar serien just för att det är mera av det goda. Detta är väldigt värmande och roligt. Filmen säger en hel del om Sverige och vårt förhållande till våra nya svenskar. Fina budskap och bra skådisar. 3+
ergopliroforia
2014-11-03
Taffligt gjord men med mycket kärlek.
dileva
2014-10-11
bästa dalarna-porträttet nånsin skådat. usch!
punksvamp
2013-08-16
Kanske är en 5:a till och med
Gigi1943
2013-07-24
Det fanns många guldkorn men också saker som man gärna ville glömma (man kände ju igen en del från tiden det begav sig), men det räcker inte till mer än en tvåa.
fr4llan
2013-07-07
Fruktansvärt bra! Sätter fingret på så mycket underliga saker i vårt samhälle. Kul att se hur signaturen "skit_samma" provoceras enormt av den här filmen, ha lite självdistans och försök se sverige ur fler perspektiv!