2.1

Det okända

En häftig skogsbrand har ödelagt över 800 hektar av orörd vildmark. Fem biologer får i uppdrag att åka dit och under några veckor undersöka hur branden har påverkat växt och djurriket. Under sitt arbete bland de förkolnade träden hittar de något oidentifierbart på marken. De tar med sig det de hittar tilllbaka till lägret och något mycket obehagligt inträffar.

Originaltitel Det okända
Regissör Michael Hjorth
Manus Tomas Tivemark, Michael Hjorth
Genre Science Fiction, Mysterium, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Jacob Ericksson, Tomas Tivemark, Marcus Palm, Ann-Sofie Rase, Ingar Sigvardsdotter

Skapad 2019-11-17 av Stygga-Vargen
År 1999 kom den amerikanska filmen The Blair Witch Project och året därpå släpptes den svenska filmen Det okända, som har ganska uppenbara likheter med Blair Witch Project - men själv tycker ja...   Läs mer »

2018-01-07
Ä, den här filmen har ju underskattad.. Den är bra mycket bättre Blair witch project i alla fall, det finns andra här som är pinsamt dåliga!
2017-08-31
Pinsamt dålig

2017-02-08
Här har man försökt göra en svensk Blair Witch Project och i min mening är det faktiskt en ganska lyckad sådan. Filmen är ganska kuslig, särskilt om man är vidskeplig eller har livlig fantasi. Och spännande är den också.
2016-07-20
En av de bättre svenska skräckfilmerna som gjorts. Inget mästerverk direkt men bra ändå. Underhållande, spännande och kuslig. Bra skådespelare också.
jezebel
2016-07-02
Evigheter sedan jag såg den här filmen men jag glömmer den lixom aldrig. Där av mitt höga betyg.
TheHorrorfan
2015-04-12
Ganska töntig och lam egentligen, men det gick ju att genomlida den.
emilstjernholm
2014-11-23
Rikigt usel, i synnerhet dialogen mellan biologerna är förfärlig. Känns som att den mentala åldern är 13 på samtliga huvudrollsinnehavare.
2014-11-21
Det är filmer som denna som får mig att vilja emigrera till ett annat land. Helt enkelt är detta skräp! Man försöker använda sig av de knep som Blair With Project hade och lyckades med men Blair Witch hade en bakgrundstory medan det här finns inget. Riktigt, riktigt usel.
silvertrain
2014-09-28
Vill även tillägga att denna,film är mycket bättre och mer skrämmande än amerikanska föregångaren The Blair witch projekt.
Greigh
2014-01-14
Jag tycker att filmen är intressant, både rent tekniskt och den bakomliggande grunden till hur filmen kom till. Extramaterialet och bakom kulisserna var mer spännande att följa än själva filmen i sig. Ett värdigt försök på ett manus som skrevs ihop på 4 dagar, det är trots allt lågbudget.