3.4

Det perfekta brottet

Bisarr fars om pank botanikprofessor, hycklande biskop och cyklande massmördare. Filmen bygger på en berättelse av J Storer Clouston.

Originaltitel Drôle de drame ou L'étrange aventure de Docteur Molyneux
Alternativ titel Bizarre, Bizarre, Drôle de drame, Funny Drama or The Strange Adventures of Doctor Molyneaux
Regissör Marcel Carné
Manus Jacques Prévert
Genre 30-tal, Komedi
Skådespelare Françoise Rosay, Michel Simon, Louis Jouvet, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Nadine Vogel, Pierre Alcover, Henri Guisol, Annie Carriel, Jeanne Lory

fisk0
2020-02-20
Helt ok. Mycket av humorn funkade förvånansvärt bra fortfarande, men hade väl ändå hoppats på mer. Någonstans i trakterna kring en stark 2:a eller svag 3:a.
Tonti
2020-02-19
Fransk fars känns inte som en given succé men detta är faktiskt roligt på riktigt. Hade de bara skruvat upp tempot lite närmre His Girl Friday hade det kunnat bli verklig succé.
Trettitalisten
2011-08-17
En av de roligaste filmer jag sett! Det är ca 65 år sedan jag såg den, men jag minns ännu hur fantastisk den var. Önskar bara att jag kunde få tag i den någonstans. Med hälsningar till alla som gillar fransk film, helst svartvit! Aina L
KimEkberg
2010-08-21
jag glömde att säga att ännu ett plus är att "Dansen går på Svinsta skär" är ledmotivet, tilltalar ju en som faktiskt har dansat på svinsta skär. hejdå
KimEkberg
2010-08-21
jag hade mina dubier på förhand, och antog detta bli en ganska trist filmupplevelse. men oj vad fel jag hade, den var ståtligt scenograferad (som visserligen alltid med carne) och väldigt lustig och fartfylld. Tusen gånger mer väloljad än också aktuella "Puss", och mycket rolig dialog av annars så tråkiga Prevert.
TobiasRydén
2010-08-18
Bra fars. Louis Jouvet är minnesvärd, och Michel Simon är som alltid bra.
henrikkraus
2008-02-27
vill jättegärna se... jag hänvisar även till min vill se-lista;och jag jobbar på att INTE förväxla denna rulle med renoirs Crime de monsieur Lang
seriost
2006-08-10
Underhållande förvisso, men ingen djupare film.
goeran
2006-05-25
En perfekt fransk screwball komedi (som utspelas i London av alla ställen); fartfylld och roande och utan en enda död minut. Den franska trettiotalsfilmens stora stjärnor - Françoise Rosay, Michel Simon och Louis Jouvet - är i sitt esse. Särskilt gillar jag Louis Jouvet som skenhelig biskop; han är verkligen dråplig. Ett extra plus också för Jean-Louis Barrault (som senare hade en av huvudrollerna i Paradisets barn) som massmördaren William Kramps.
Seltsam
2006-04-11
Bra film som skickligt lyckas balansera på gränsen till buskis utan att falla ner i det träsket.