3.8

Det sjunde inseglet

En riddare och hans väpnare kommer hem från korstågen och finner ett land härjat av digerdöden. I ett försök att skjuta upp sin egen död utmanar riddaren Döden på ett parti schack.

Originaltitel Det sjunde inseglet
Alternativ titel The Seventh Seal
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, Äventyr, Fantasy, 50-tal
Skådespelare Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot, Nils Poppe, Max von Sydow, Bibi Andersson, Inga Gill, Maud Hansson, Inga Landgré, Gunnel Lindblom, Bertil Anderberg, Anders Ek, Åke Fridell, Gunnar Olsson, Erik Strandmark

Skapad 2019-10-20 av Anonym
Här har Bergman gjort ett filmiskt mästerverk som bygger på hans pjäs \"Trämålning\". Filmen heter \"Det sjunde inseglet\" och handlar om digerdöden som kommer till Sverige snabbt som en blixt ...   Läs mer »

Skapad 2019-10-20 av Stygga-Vargen
"Jag är Döden" - en väldigt känd replik från en väldigt känd film, regisserad av en väldigt känd regissör. Ingmar Bergman kvalar lätt in som en av de bästa svenska regissörerna någonsin ...   Läs mer »

StureStenhög
2019-01-11
Det här är nog trots allt Bergmans bästa skulle jag tro. Fantastiskt är den i alla fall. Mest av allt är dialogen fantastisk, när man får så här mycket gott snack om döden, så kan man inte gärna bli annat än lite lycklig inombords. Det är nog också Bergmans roligaste film, och då känns väl ändå hans humor fortfarande lite underskattad. Ett gäng bra skådespelare har han samlat ihop i vanlig ordning dessutom. Ekerot och von Sydow förstås, men jag undrar om inte Gunnar Björnstrand står för den allra bästa insatsen. Det är hursomhelst härligt att få följa dem genom den här udda världen som känns minst lika mycket som en tur i Bergmans huvud som den känns medeltid. I slutändan är det nog också där som storheten ligger, det här en otroligt egensinnig film som inte skulle kunna göras av någon annan än Bergman
paninaro
2018-12-17
Ikoniska scener med stort I, vackert foto och minnesvärd dialog. Jämfört med hans senare filmer där Bergman utforskar samma eller liknande teman, så känns Det sjunde inseglet till stor del som ett skrapande på dödens yta. Med guds tystnad-trilogin några år senare så gräver han djupare i utforskandet av det mänskliga och det med en högre nivå av sitt unika filmiska uttryck. Det här är ändå en film som är mycket intressant i vad den företar sig, de ikoniska scenerna är välförtjänta sådana och dialogen i dessa är inte mindre än njutbar. Jag uppskattar även inslagen av Bergmans speciella humor. En mycket minnesvärd film och då är det inte ens Bergmans bästa från Bergmans högproduktiva 1957.
Ful_fisk
2018-10-16
Odödlig. Dock inte en av mina personliga favoriter med Bergman, tycker snarare att han peakade på 60-talet. Men nog fan är detta skitbra! Och Bengt Ekerots Döden skojar man inte bort!
Rift
2018-08-17
Har just sett om den och stärkts i att detta inte är något annat än ett pekoral. Ingmar Bergman var en narcissist som tyckte synd om sig själv för att han skulle dö och för att han tvivlade på sin gud. Allt som sägs om döden och gud i filmen är banaliteter och privatfilosofi. Och när det blåses upp till sådana här pretentioner så blir det pekoral. Men den är väldigt snyggt filmad och det finns storartat skådespeleri, särskilt Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot och Nils Poppe.
Memmem
2018-07-21
Mästerlig, men något svår film! Detta är filmen som gjorde Ingmar Bergman känd överallt i filmvärlden. Den innehåller världens mest parafraserade och parodierade scen: schackspelet med riddaren och Döden. Riddaren och hans väpnare har just återvänd från tio mödosamma år på korståg. De möts av digerdödens härjningar och folks sätt att fly undan den. En del flyr, andra tillgriper kyrkan, några utser syndabockar. Riddaren och väpnaren träffar på ett teatersällskap som har mager förtjänst på grund av pesten. Fotot utnyttjar ljus och skugga och dagern på Fårö till att göra filmen till ett konstverk, scenografin med dess tidsriktiga hus, redskap och kläder bidrar till filmens kvalité och en lång rad kända skådespelare spelar utmärkt bra. Musiken understryker dramat. Betyg: 4½-
Nalleman
2018-07-20
Jag har alltid haft svårt för historiska dramer.
2018-02-11
Det här är säkert utan tvekan en av svenskfilm största klassiker, men det blir en 3:a på grund av den bli lite seg i viss mån!!
2017-10-18
2017-08-22
Har precis sett om filmen och höjer betyget till 5.
RockSnack
2017-04-02
Mer som en filmad teaterpjäs än en riktig film, men jag har å andra sidan inte sett några andra svenska filmer från den här tiden. Filmen ställer många tänkvärda frågor. Intressant rakt igenom och jag är glad att jag äntligen har sett den.