Det sjunde korset

Sju män fly från ett koncentrationsläger i Nazityskland. Lägerföreståndaren sätter upp sju kors och sex av männen infångas snart och fästs att dö på korsen. Frågan är om det sjunde korset kommer att förbli tomt. Ska den sjunde mannen klara sig undan till Holland?

Baserad på romanen Das siebte Kreuz av Anna Seghers från år 1939.

Originaltitel The Seventh Cross
Regissör Fred Zinnemann
Manus Helen Deutsch
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Spencer Tracy, Signe Hasso, Hume Cronyn, Jessica Tandy, Agnes Moorehead, Herbert Rudley, Felix Bressart, Ray Collins, Alexander Granach, Katherine Locke, George Macready, Paul Guilfoyle, Steven Geray, Kurt Katch, John Wengraf, George Zucco

goeran
2016-08-27
Fred Zinnemanns The Seventh Cross från 1944 är ett rätt ordinärt drama från krigsåren; filmen är kanske främst värd att se p g a Spencer Tracys och Signe Hassos medverkan.
jep
2009-03-15
Lite väl sentimental och snäll bild nazismens Tyskland. Märks att gjordes innan krigets slut och innan alla fakta kom fram.
kennert
2008-03-09
Acceptabel.
Bomkia
2007-04-09
Intressant drama. 3+
NHL
2003-08-02
Inte Spencer Tracys bästa film,men ändå fullt godkänd. Svenskan Signe Hasso har en ganska stor roll. Rätt intressant manus.
carambole
2003-07-25
Stundtals alldeles för sentimental - men likväl mycket bra.