3.5

Det spökar på Hill House

En forskare bjuder in människor som haft paranormala upplevelser till Hill House, ett berömt spökhus. Han vill bevisa att det finns saker bortom det sunda förnuftet och om han lyckas kanske det kommer att ingå i detsamma. Fyra personer kommer varav den förtryckta Eleanors närvaro verkar sätta huset i gungning.

Baserad på romanen The Haunting of Hill House av Shirley Jackson från år 1959.

Originaltitel The Haunting
Regissör Robert Wise
Manus Nelson Gidding
Genre 60-tal, Skräck, Thriller
Skådespelare Julie Harris, Claire Bloom, Richard Johnson, Russ Tamblyn, Fay Compton, Rosalie Crutchley, Lois Maxwell, Valentine Dyall, Diane Clare, Ronald Adam

Norpan0
2020-01-11
Snyggt filmad och klippt. Intressanta och ovanliga bildvinklar. Däremot ganska tråkig. Har så svårt för hysteriska kvinnor...
Norpan0
2020-01-10
lucius
2019-06-26
Inte ens mysryslig. Hatar också berättar-röster för inre monologer vilket denna film är proppfylld av.
KyLLo
2018-11-02
Otroligt snygg, bra specialeffekter och stundtals intressant. Däremot ogillar jag berättarstilen, som drar ned inlevelsen. Den är ganska gapig också.
Ful_fisk
2018-09-13
För jävla snygg film som håller igång en klassisk spökhistoria med bra karaktärer, elegant manus och förbannat bra fotoarbete. En kanonfilm!
dudson
2018-08-10
Blev besviken. Såååå seeeeeg=( & Innerverande karaktärer.
2018-07-02
Blev inte direkt skrämd på något sätt men det är en myskusling stämning och karaktärernas interaktion och så är ganska intressant. Jag väntade mig dock betydligt mer.
2017-10-31
Merwinna
2016-01-09
Det är svårt att betygsätta den här filmen, eftersom det s.a.s. beror på vilken aspekt man betygsätter. Som spökhusfilm är den inte bra alls, utan snarare tråkig, fånig och dum. Dessutom känns den åldrad - jag menar "icke tidlös". MEN som ett psykologiskt porträtt av den kvinnliga huvudpersonen är den mycket bra. Jag kan med lätthet relatera till henne och förstå varför hon fattade det beslut som hon gjorde. Oerhört sorgligt och tragiskt, och inget man ska se om man själv är deprimerad och ensam .
F-M-J
2015-02-02
Fotografiet och dess val av vinklar är mycket innovativt för sin tid. Dessutom är det en intressant psykologisk underton i filmen som berättas på ett lättsmält vis. Kan väl erkänna att jag inte darrar av skräck av filmen, men det är inte skräcken i sig som fick mig att tycka om filmen. Det mest intressanta tyckte jag låg i frågan om vi själva skapar det övernaturliga genom att vilja tro på det eller om det faktiskt finns och vi inte kan förklara det på något annat sätt som "vanföreställningar".